מעידות בעמק המוזרוּת: פיסול והעצמי בעידן הדימוי הממוחשב

13.07.2019

13 ביולי – 7 בספטמבר 2019
פתיחה: יום שבת, 13 ביולי בשעה 20:00

בהשתתפות:
קורי ארקאנג׳ל, נמרוד גרשוני, אלכסנדרה דומנוביץ׳, כרמי דרור, ניר הראל, אנדרו נורמן וילסון, יסמין ורדי, לו יאנג, יאקוב יאנסה וקרולינה יוריקובה, אוליבר לאריק, דניאל לנדאו בשיתוף עם מאיה מגנט, אליסיה מרזי, נאבטאֶרי, קטיה נוביטסקובה, טימור סי קין, מירי סגל, ג׳קולבי סטרווייט, אלינור סלומון, Pakui Hardware, אווה פאפמרגאריטי, עדי פלומן, הת׳ר פיליפסון, אנדריאה פקרקובה, סת פרייס, סנטה פרנס, רות פתיר, חביב קפצון, רוני קרפיולג׳ון רפמן, וכריסטופר קולנדרן תומס

המרכז לאמנות עכשווית תל אביב שמח להציג את ״מעידות בעמק המוזרוּת – פיסול והעצמי בעידן הדימוי הממוחשב״, תערוכה קבוצתית המתפרשת על פני כל חללי המבנה ומבוססת על העובדה כי אנו מעבירים זמן כה רב בהתבוננות במסכים, המציגים לפנינו דימויים שנוצרו על ידי מחשבים ולאו דווקא באמצעות מצלמות או בידי בני אדם. אסתטיקה חדשה זו מסתננת לחיי היום-יום שלנו וממציאה אופן חדש של ייצוג חזותי. ביחס להנחות יסוד אלו, התערוכה מבקשת לבדוק את גבולות תופעה זו, דרך עבודתם של 30 אמנים פורצי דרך מרחבי העולם. כותרת התערוכה מתייחסת למונח ״עמק המוזרוּת״, אשר נוצר לראשונה בשנות ה-70 של המאה שעברה לתיאור התחושה המטרידה שמעוררים אנדרואידים (רובוטים דמויי-אדם) או ייצוגים אודיו-ויזואליים של אנשים הדומים עד מאוד לבני אדם ובכל זאת אינם ריאליסטיים או משכנעים די הצורך. דיסוננס זה נוכח גם בדימויים ממוחשבים (CGI), אשר מעצבים עתה את עולמנו החזותי ואמני ימינו מגיבים לנוף החזותי הנוצר באורח זה ומפרקים אותו.

התערוכה הנוכחית נהגתה כאמצעי לזרות אור על תמורה מדיומלית זו, השואבת את השראתה מן הזרם של ״אמנות הפוסט-אינטרנט״ (Post-Internet Art). המונח ״פוסט-אינטרנט״ אינו מתייחס לעולם שלאחר האינטרנט, אלא דווקא לעבודה שנעשית בעולם מרושת ביותר ומתמקדת בתרבות החזותית שעולם זה הוליד, תרבות שנעשית גלובלית ומקושרת יותר ויותר ומחברת אמנים ממחוזות שונים של העולם, מאסיה ועד מרכז אירופה, מן המזרח התיכון ועד הארצות הבלטיות. האמנים המציגים בתערוכה מבקשים להתבונן לעומק בסדר העולמי החדש, בו דימויים סינתטיים מהווים חלק הולך וגדל מן הייצוגים הוויזואלים אותם אנו צורכים. בעולם זה, המתווך על ידי טכנולוגיה, הפיזי והמדומה מתמזגים והאינטרנט מייצר מורכבות במפגש בין העצמי והאחר.

התערוכה ״מעידות בעמק המוזרוּת – פיסול והעצמי בעידן הדימוי הממוחשב״ נאצרה על ידי חן תמיר ומלווה בחוברת מקרא בעברית, אנגלית וערבית, לצד תכנית פומבית הכוללת דיונים, מיצגים, וסיורים עם האוצרת בעברית ובאנגלית.

הפקתם של התערוכה, החוברת והאירועים הנלווים התאפשרה תודות לתמיכתם של מישל פולק, קרן משפחת אוסטרובסקי (OFF), המכון הגרמני לקשרי חוץ (ifa), וטאבולה; תמיכה נוספת הגישו גיל ברנדייס, קרן נתן קאמינגס, המכון הליטאי לתרבות, המחלקה לתרבות בלשכת הקנצלר של אוסטריה, קרן בירת התרבות של לטביה ומרכז קים? לתרבות עכשווית בריגה, קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות תל אביב, המרכז הצ'כי, תל אביב וסמארטוינגס. הסרט "להתחתן, לזיין, להרוג" הופק בתמיכת מועצת הפיס לתרבות ואמנות.

גרסה חדשה של הפרויקט תוצג במרכז קים? לאמנות עכשווית בריגה תחת הכותרת ״עבור נפש עצבנית על בימת המחול (פקטורה בעידן הפוסט־אופטי)״ בשנת 2020, באוצרות זאנה אונקולה.

לוח אירועים:

13 ביולי, יום שבת בשעה 19:00: ״אמנות עכשווית וטכנולוגיה חדשה: אהבה ממבט ראשון, חיזור גורלי, יחסים חולפים?״, בהשתתפות האמנים המשתתפים רות פתיר, נרינגה צ'רניאוסקאיטה (Pakui Hardware), סנטה פראנס, ורוני קרפיול; בהנחיית חן תמיר (באנגלית)

18 ביולי, יום חמישי בשעה 19:00: Self-Study – Open Lab, הרצאה פרפורמטיבית עם דניאל לנדאו בשיתוף עם מאיה מגנט (בעברית)

20 ביולי, יום שבת בשעה 12:00: סיור בתערוכה בהדרכת חן תמיר (בעברית)

25 ביולי, יום חמישי בשעה 19:00:RIP: Rest in Peace or Rest in Power? Mortality (or Lack Thereof) in the Digital Era” (תנצב"ה: נוח בשלום על משכבך או נוח בעוצמתך? תמותה (או העדרה) בעידן הדיגיטלי) עם האמנים המציגים בתערוכה יאקוב יאנסה ומירי סגל, בהנחיית ליאור זלמנסון, מייסד פסטיבל פרינט סקרין (באנגלית)

3 באוגוסט, יום שבת בשעה 12:00: סיור בתערוכה בהדרכת חן תמיר (באנגלית)

8 ו-10 באוגוסט, ימי חמישי ושבת בשעה 19:00: ״ליהורו״, וידיאו פרפורמנס מאת האמן המציג בתערוכה נמרוד גרשוני (שני מפגשים)

3 בספטמבר, יום שלישי בשעה 19:00: Self-Study – Open Lab, הרצאה פרפורמטיבית עם דניאל לנדאו בשיתוף עם מאיה מגנט (בעברית)

7 בספטמבר, יום שבת בשעה 12:00: סיור בתערוכה בהדרכת חן תמיר (בעברית)

דימוי: רות פתיר, ״להתחתן, לזיין, להרוג״, 2019.