כריסטיאן ינקובסקי – היסטוריה במשקל כבד

13.02.2014 - 23.04.2014

13 בפברואר – 12 באפריל 2014 הפתיחה ביום חמישי, 13.2, בשעה 20:00

המרכז לאמנות עכשווית מתכבד להודיע על פתיחת תערוכת יחיד ראשונה בישראל לאמן הגרמני כריסטיאן ינקובסקי. התערוכה תכלול עבודות וידיאו ומיצב.

החוט המקשר והעקבי בקריירה הפורה של כריסטיאן ינקובסקי הוא האינטראקציה המפתיעה שלו עם כלי התקשורת ההמונית של הקולנוע, הטלוויזיה והמוזיקה או, ליתר דיוק, חדירתו אליהם בהשתמשו במערך משוכלל שכולל בין היתר אולפן, מנחים וז'רגון מסוים. כל זאת בכדי ליצור, בהומור עצמי ואירוניה יבשה, עבודות שעוסקת במדיום הטלוויזיוני ובעולם האמנות עצמו.

בכל הפלישות האלה לז'אנרים תקשורתיים כמו תוכניות ריאליטי, מהדורת חדשות, ותוכניות ספורט, ינקובסקי מצליב שיח אמנות "גבוה" עם פורמטים בידוריים "נמוכים" של תקשורת ההמונים במטרה להעמיד בסימן שאלה את מה שנראה לנו, "קהל האמנות הבינלאומי", כנחלתו הבלעדית של עולם האמנות. יתר על כן, כמה מן העבודות שזה עתה הוזכרו נוצרו כהפקות טלוויזיוניות; כמה מהן אפילו שודרו בפורמט ובלוח זמנים טלוויזיוניים רגילים, בהוכיחן שההבדל בין תוכנית של טלוויזיית זבל לעבודת וידיאו ארט עשוי לעתים להיות דק מאוד. בחלוף הזמן, פיתח ינקובסקי שיטות שונות לשימוש בפורמטים מן המוכן (readymade) האלה כדי לחשוף את שיח האמנות ולפרקו לגורמיו.

בתערוכה תוצגנה העבודות הבאות:

במיצב הווידיאו היסטוריה במשקל כבד משתמש ינקובסקי בפורמט של תוכנית ספורט: קבוצה של מרימי משקולות פולניים מצולמים כשהם מרימים, בהצלחה משתנה, מונומנטים שונים בוורשה, כך שהמשקל ההיסטורי הכבד של האנדרטאות מעומת עם המשקל הפיזי שלהם.

הווידיאו Tableau Vivant TV מתחקה אחרי מהדורת חדשות – כתבים שונים מדווחים מהשטח על תהליך יצירת העבודה של ינקובסקי עצמו. מקצועני התקשורת מהרהרים על הולדת העבודה, תהליך יצירתה והמשברים שאליהם נקלע האמן, כלומר על הדרך שעברה עד להצגתה.

בThe Perfect Galleryi, משתמש ינקובסקי בצוות של תוכנית "שפץ ביתך" כדי להפוך את חלל גלריית Pump House – בנין מהמאה ה-19 בלונדון לקוביה הלבנה האידיאלית לפי הנחייתו ובידי צוות המעצבים והפועלים של תכנית הטלוויזיה. להפתעתם של מבקרי התערוכה ינקובסקי השאיר את החלל הריק המשופץ ותכנית השיפוצים מוקרנת כעבודת וידיאו.

במיצב Review, ביקש ינקובסקי מעיתונאי אמנות מרחבי העולם לכתוב בכתב יד כמה מילים על עבודתו ולאחר מכן לשלשל את הפתקים לתוך בקבוק זכוכית לפי בחירתם ולשלוח אותם אל הסטודיו או הגלריה של האמן. בתערוכה מפוזרים בחלל 84 בקבוקים חתומים בשעווה אדומה, כך שהטקסטים הביקורתיים הופכים למכתבים אבודים ללא נמען, מנוטרלים מהפוטנציאל המקורי שלהם כנוקטי עמדה וקובעי טעם.

בעבודת הניאון Visitors השתמש ינקובסקי בספר המבקרים של הגלריה והפך משפטים מתוכו לסדרת שלטי ניאון מתמשכת. כך הופכים המבקרים בתערוכה למחברים בפועל של עבודת האמנות וחווית הצפייה, על שמות התואר החיוביים או השליליים שנלווים לה, הופכת למושא העבודה.

כריסטיאן ינקובסקי (נ. 1968 חי ועובד בברלין.) ינקובסקי הוא אחד האמנים הגרמנים המרכזיים שפועלים היום. עבודותיו הוצגו בין היתר במוזיאון לאמנות מודרנית ברומא (2012), בקונסטמיוזיאום בשטוטגארט (2008), במוזיאון לאמנות מודרנית במיאמי (2007), בביאנלה לאמנות עכשווית של מוזיאון הוויטני (2002), בביאנלה לאמנות בוונציה (1999) ועוד.

התערוכה היא שיתוף פעולה בין המרכז לאמנות עכשווית תל אביב, המרכז לאמנות עכשווית Ujazdowski Castle בוורשה, וקונסטמיוזיאום בבון. את התערוכה מלווה קטלוג מקיף על עבודתו של ינקובסקי.

אוצר: סרג'יו אדלשטיין

התערוכה בתל אביב הופקה בסיוע מכון גתה תל אביב וקרן משפחת אוסטרובסקי

במהלך התערוכה תתקיים במרכז לאמנות עכשווית סדרה של אירועי מיצג המתייחסים באופנים שונים לעבודתו של כריסטיאן ינקובסקי.