לכודים ברשת: רשות המכס והגנת הגבולות

19.01.2017 - 30.03.2017


לכודים ברשת: רשות המכס והגנת הגבולות
שרה א' פרֵנד

כחלק מסדרת "לכודים ברשת", Customs and Border Protection Agency (רשות המכס והגנת הגבולות) היא עבודה חדשה שנוצרה עבור פלטפורמת ה-WiFi של המרכז לאמנות עכשווית, ״לכודים ברשת״, בידי האמנית תושבת טורונטו שרה א' פרנד. המבקרים מוזמנים להתחבר ל- WiFi באמצעות הטלפונים החכמים שלהם, אך תחילה עליהם לעבור דרך מחסום דיגיטלי מדומה ומשחק מציאות רבודה שאפשר שיתירו או לא יתירו להם לעבור. העבודה, שעוצבה לפי המודל של מעברי גבול ומכס, לוכדת את המבקרים ודורשת מהם למלא טופס רשמי לכאורה בדומה לטפסים שאדם מתבקש למלא במעברים הממשיים. הטופס הארוך והמייגע מכיל שאלות פולשניות. אין כל ערובה שיתירו לך לעבור, אבל זכותך לשוב ולנסות. לעולם לא תדע מדוע התירו או לא התירו לך לעבור. אולם בתוך המחסום מסתתרות אפשרויות חלופיות. מבקר או מבקרת רבי-תושייה עשויים למצוא דרך לעקוף את הטופס. כמו האידיאולוגיה הסמכותנית עצמה, המחסום מחורר ככברה.

היום, כאשר משברי פליטים ואיומים לעימותים צבאיים הגיעו לשיא חסר תקדים, חומות נבנות בין מדינות ובתוכן. סגירת גבולות אירופה, ההצעה לחסום את המעבר ממקסיקו לארצות הברית, וכמובן חומת ההפרדה הישראלית הן כולן סימפטומים של מצב החלוקה וההתבדלות הגוברת והולכת המוחל דרך ערוצים רשמיים חמורים. Customs and Border Protection Agency משקפת את המנגנונים שרגולטורים ממשליים משתמשים בהם כדי לבדוק את גבולותיהם של מחסומים כאלה.

על האמנית
שרה א' פרנד היא אמנית, חוקרת ומהנדסת תוכנה תושבת טורונטו, קנדה. היא מתמקדת בסוגיות של פרטיות ושקיפות, עיצוב ממשקים אתיים ובחינת ההשלכות הפוליטיות והסביבתיות של מערכות טכניות. בלב הפרקטיקה האמנותית שלה מצויים משחקים המבוססים על מחקר ועל חוויות אינטראקטיביות. בימים אלה, היא בוחנת אינטרפלציות של כוח וממשקים של סמכות. הפרויקט האחרון שלה You are a rock הינו משחק שורת פקודה שבו המשתמש/ת משחק/ת סלע קבור עמוק באדמה. הפרויקט הוצג לא מכבר ב-British Public Library. לפרנסתה, עובדת פרנד על כלֵי קוד פתוח עבור פיתוח מטבעות וירטואליים ועוסקת ב-blockchain analytics.

אודות לכודים ברשת
״לכודים ברשת״ הינו “קיר חמישי” דיגיטלי. כמו קיר גלריה, גם הוא ניתן לצפיה על ידי מבקרי הגלריה בלבד בביקורם במרכז. לעומת קיר רגיל, הצפייה בו תתאפשר באמצעות המכשיר הסלולרי או המחשב של המבקר. אנחנו בחיפוש תמידי בעקביות אחר חיבור לרשת באמצעת WiFi, מרחב שאליו אנו יוצאים כיום דרך ה"שערים הלוכדים" שבדר"כ משמשים זירות פרסומיות-מסחריות עבור בנקים ותחבורה ציבורית. עם זאת, הוא יכול לשמש גם כקנבס בלתי נראה, בלתי מנוצל ובלתי ממומש.

המרכז לאמנות עכשווית מעוניין לנצל את הפרקטיקה האנושית של החיפוש האובססיבי (של האדם) והאוטומטי (של המכונה הסלולרית) אחר רשת זמינה, וללכוד את תשומת לבם של המבקרים למבט אחרון, חטוף, ביצירות אמנות. דווקא כאשר הם מבקשים להתחבר לרשת האינטרנט ולהתנתק מן מרחב הגלריה, המבט, הסקרנות והמודעות מוסבים דווקא לתווך, לשער (Portal) עצמו, והאובייקט מופיע מחדש בתוך מרחב קיברנטי, באופן שמערער את ההנחות המקדימות של הצופה-גולש.
״לכודים ברשת״ נאצר ע״י יואב ליפשיץ, טל מסינג, ואוצרת במרכז לאמנות עכשווית, חן תמיר.

טל מסינג ויואב ליפשיץ – תיאורטיקנים, מרצים, יוצרים ואוצרים, ממייסדי הקולקטיב "המפלגה הפיראטית הישראלית". בין פעולותיהם במרחב: קמפיין פיקטיבי להרצת דפני ליף לראשות עיריית תל אביב-יפו (מרץ 2013), תערוכת "אלובייקט" שאצרו בגלריה ארעית ברחוב השוק בתל אביב (פברואר 2014), המסה "אלובייקט: הרה-מטריאליזציה של הקונספט" שפורסמה בגיליון הראשון של כתב העת החדש של בצלאל (אוגוסט 2014), ופרוייקט הקונספט / מחאה דיגיטלית Occupy Wi-Fi (מאפריל 2014).