יעל ברתנא: תשליך

05.01.2017 - 07.01.2017

כחלק מפרוייקט תנאים למחוללות פוליטית

חפצים פרטיים הם עדויות חומריות להיסטוריות אישיות, והם מעוררים רגשות, מחשבות ורעיונות הקשורים בחוויות מהעבר. בהקשר של מלחמה והישרדות, חפצים ששרדו לאחר תהליך של שיקום ובניית חיים חדשים מייצגים עולם שאינו קיים עוד – הם פועלים כתזכורת מתמדת לעבר האבוד, מנחמים ומעיקים בו זמנית. עבודתה של יעל ברתנא, תשליך, מזמינה אנשים שעברו טראומות שונות להתעמת עם קשריהם החומריים לזוועות שמאחוריהם. בהשראת טקס ה"תשליך" היהודי, שבו השלכת לחם או חפצים אחרים לנהר או לים מסמלת השלכת עבירות, מייצרת עבודתה של ברתנא טקס חדש כאמצעי לשחרור פסיכולוגי.

יעל ברתנא (ילידת 1970, כפר יחזקאל; חיה בתל אביב, ברלין ואמסטרדם) למדה באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, ירושלים, בבית הספר לאמנויות חזותיות, ניו יורק, וברייקסאקדמי, אמסטרדם. ב־ 2011 , ייצגה ברתנא את פולין בביאנלה ה־ 54 של ונציה. עבודתה הוצגה במוזיאונים וביאנלות חשובים לרבות הביאנלה של סאו פאולו (2014); הביאנלה של סידני (2013); מרכז ווקר לאמנות, פיטסבורג (2013); קרנגי אינטרנשונל (2012); מוזיאון ואן אבה, איינדהובן (2012); הססציון, וינה (2012); הביאנלה של ברלין (2012); המוזיאון לאמנות מודרנית, מאלמו, שבדיה (PS1 ;(2010 , ניו יורק (2008); והדוקומנטה ה־ 12, קאסל (2007). עבודותיה נמצאות באוספי מוזיאון ואן אבה, איינדהובן; מרכז פומפידו, פריס; חמנטה מוזיאון דן האג, האג; מוזיאון הגוגנהיים, ניו יורק; המוזיאון היהודי, ניו יורק; קדיסט, פריס; מוזיאון בוימאנס ואן באוניחן, רוטרדם; המוזיאון לאמנות מודרנית, ניו יורק; מוזיאון הסטדליק, אמסטרדם; טייט מודרן, לונדון; מוזיאון תל אביב לאמנות; מרכז האמנות ווקר, מיניאפוליס, מיניסוטה.