מלחמה -המחזמר – הקרנה ושיחה

14.02.2011

יום שני 14.2  בשעה 20:00

(סה"כ: 60:00 דק')

אוצרת: מעין שלף

המלחמה היא הגיבורה הראשית באסופת עבודות זו, עבודות הנעות בין המבוים לדוקומנטרי. העבודות נעשו בטכניקות שונות, החל מהורדת חומרים מאתרי אינטרנט, דרך שימוש בקטעי ארכיון וכלה ביצירת אובייקטים פיסוליים ותיעודם. טכניקות אלה משקפות תהליכים ושינויים שהתחוללו במדיום הווידיאו ארט בשנים האחרונות, לצד מבט רפלקסיבי על ריבוי הדימויים במדיה, ריבוי היוצר זילות של האלימות וקהות חושים. האסתטיקה של המלחמה עולה לצד הדיכוטומיה של טובים ורעים, והניסיון להבין מי הצייד ומי הניצוד, ומהו הקורבן. רוב העבודות נעות בין האישי ללאומי ומייצרות רגעים פיוטיים של חיפוש אחר נחמה. המוזיקה ממלאת בהן תפקיד משמעותי: מחד גיסא, היא מאזכרת מיתוסים ונרטיבים לאומיים ומשקפת את הרטוריקה השלטת אשר מגדירה מצבי משבר ומכתיבה מלחמות; מאידך גיסא, היא מייצרת אצל הצופה ריחוק רגשי, כמו במחזמר שעובר לפתע מן הממשי למדומיין בסצינה של שיר, ודווקא בשל כך היא מדגישה את האבסורדיות הגרוטסקית של האסקפיזם. יוצאת דופן בהקשר זה היא עבודתו של דוד ריב, המתעדת באופן קונקרטי להחריד את הריגתו של באסם איברהים אבו רחמה בידי הצבא הישראלי בהפגנה בבילעין, והופכת את המוות לאישי וממשי.

בסיום ההקרנה תתקיים שיחה בהשתתפות האמנים: עדי שמעוני, יעל פרנק, נדב בן נון, יובל שאול ובועז ארד.

פסקל לייברה

נולד ב-1963 בליזייה, צרפת. חי ועובד בצרפת

Axis of Evil (ציר הרשע), צרפת, 2003, 5:35 דק'

במבט ראשון, עשוי ציר הרשע להיראות כקטע מוזיקלי המתאר חופשה זוגית באמריקה. על רקע ציונֵי דרך אמריקניים שונים, מבצעים שני זמרים בדואט גרסת פופ של נאום "ציר הרשע" של הנשיא בוש תוך שהם בוהים בחולמנות זה בעיני זה. העבודה תוהה באיזו מידה סייעה התרבות הפופולארית – באמצעות פישוט העניינים ועידוד הקונפורמיות – לממשל בוש לנצל טקטיקות הפחדה וחרדה חברתית בתעמולתו השמרנית.

עדי שמעוני

נולד ב-1969 בישראל, חי ועובד בתל אביב

War Dance (ריקוד מלחמה), 2010, 11:03 דק'

בהפוגות בין קרבות, מארבים, חיסול חוליות והפצצת מבנים, מתעדים חיילים את הווי חייהם בסיוע ציוד לראיית לילה המיועד לאיכון מטרות ולצילום השמדתן. ריקודים בשמירות, השתובבויות, פעילות מינית וכדומה, הכול מתועד.

העבודה מציגה בכמה ערוצים בו-זמנית חומרים שהורדו מאתרי רשת שונים, כמו על צג בקרה של מערכות אבטחה מודרניות. לצד אירועי ההווי מוצגים מבצעים צבאיים, כולל תקרית שבה נורתה קבוצה של צלמים בבגדד, לאחר שהיורים זיהו בטעות את מצלמותיהם ככלי נשק. העבודה עוסקת באופן שבו אנו צופים היום באירועי מלחמה, כאילו היו סט הוליוודי מרוחק רגשית, ובקלות המחרידה שבה אנו לוחצים היום על ההדק, "הדק" המצלמה או הדק האקדח.

יובל שאול

נולד בישראל ב-1969. חי ועובד בתל אביב

עולם חדש, 2010,  11:03 דק'

משחתות מוזרות מעוטרות בקרני אייל שטות בים, מתכוננות למלחמה, צפות וטובעות במה שנראה כמו סרט תיעודי עתיק ועתידני כאחד. העבודה מורכבת מקטעי ארכיון ובצדן סצינות פיסוליות מבוימות שיצר האמן. ברקע נשמעת קריינות של האמן, המצטט טקסטים שנלקחו מביקורות אמנות העוסקות בעבודתו. הטקסט המנוכס מחדש יוצר בלבול אירוני בין המישור האמנותי למישור הדוקומנטרי-היסטורי.

יעל פרנק

נולדה בתל אביב ב-1982. חיה ועובדת בניו יורק

7 נסיונות להחזיר את השמש, 2008, 6:00 דק'

כלי רכב גרוטסקי מגיח מאחורי הר בנוף חשוך. ספק גרם שמימי, ספק רכב צבאי, הוא נגרר, מידרדר, נכנס אל הפריים ויוצא ממנו במגושמות. סצינה זו חוזרת על עצמה שבע פעמים בווריאציות שונות, לצלילי קטעים שונים מתוך השיר "גבעת התחמושת".

נדב בן-נון

נולד בישראל ב-1983. חי ועובד בתל אביב

הביקור, 2009, 10:53 דק'

ביקור תמים כביכול של דודתו של האמן בזמן מבצע "עופרת יצוקה", הופך לסיוט קולנועי. חדירת הגורם הזר אל מרחב המחייה המוגן של האמן נשזרת במציאות הנשקפת ממסך הטלוויזיה, וצבע אדום  מציף את המסך.

בועז ארד

נולד בישראל ב-1956. חי ועובד בתל אביב

מלכי ישראל, 2009, 10:00 דק'

מוזיקה: ש. אוברטור; נגינת נבל: עדה רגימוב; צילום סצינת הנבל: נוי פורר

העבודה מתחקה אחרי רגע רציחתו של יצחק רבין. במסווה של סרט הדרכה לכל המשפחה המסביר כיצד מכינים מסיכה וכד חימר, לובש האמן את דמותו של הרוצח יגאל עמיר.

העבודה נעה בין הלאומי לאישי ובין דיבור על אמנות לניתוח רגע היסטורי. האמן הוא גם הרוצח וגם הנרצח, לצלילים שמפיקה נגנית נבל המנסה, לשווא, להגיע לביצוע מושלם.

דוד ריב

נולד בישראל ב-1952. חי ועובד בתל אביב

בילעין 17.04.09, 2009, 7:30 דק'

קטע וידיאו שמתעד את הריגתו של באסם איברהים אבו רחמה בידי הצבא הישראלי במהלך הפגנת יום שישי לא אלימה סמוך לכפר בילעין. בהפגנות כאלה, הנערכות מדי שבוע בשש השנים האחרונות, משתתפים תושבי הכפר ותומכים ישראלים ובינלאומיים, אשר מוחים נגד הגזל של יותר ממחצית מאדמות הכפר, בין היתר באמצעות גדר ההפרדה. הווידיאו שצולם במקום ההפגנה, מול גדר ההפרדה, מסתיים בחדר מתים בבית-חולים ברמאללה.

לי נבו ואמיר מאייר

נבו נולדה בישראל, 1984; מאייר נולד בישראל, 1984; חיים ועובדים בת אביב

תקווה, 2010, 3:03 דק'

העבודה נוצרה במסגרת קורס במחלקה לאמנות רב-תחומית בבית הספר הגבוה להנדסה ולעיצוב שנקר

פריים אורבני לילי בדרום תל אביב הופך למופע פיוטי ופתטי של ריקוד והתערטלות לצלילי "התקווה", בביצועה הדרמתי של ברברה סטרייסנד במופע ההצדעה שנערך במלאת 30 שנה למדינת ישראל.

במרווח שנוצר בין הרעיון הציוני לבין הביצוע בפועל, בין הרצל לרחוב הרצל, יש אפשרות עקיפה להתקיים בשטח מופקר ומשוחרר, מופקע מרשות הציבור, גם אם רק לרגע אחד.