נירה פרג: כל זה יכול להיבנות במקום אחר

14.02.2013 - 10.04.2013

במרכז לאמנות עכשווית תיפתח תערוכת יחיד של נירה פרג בשם כל זה יכול להיבנות במקום אחר ובה יוצגו לראשונה ארבעה מיצבי וידיאו חדשים של האמנית:

אברהם אברהם (2012), עבודת וידיאו המתעדת את המאמינים היהודים הנערכים לפינוי המתחם שלהם במערת המכפלה בחברון ל24 שעות במועד "חריג" מוסלמי. כאשר הדלתות נפתחות, מאמינים מוסלמים נכנסים לחלל ופורקים את ציודם. תהליך זה (שעד כה לא נחשף לעין הציבור) צולם ביולי 2012 תחת עינו הפקוחה של צה"ל. סרט הווידיאו שרה שרה (2012) הוא תמונת מראה של אברהם אברהם ונפתח בתמונות של המאמינים המוסלמים עורמים את שטיחי התפילה ואוספים את ציודם. הפעם, כאשר הדלת נפתחת, המאמינים היהודים הם שנכנסים לחלל ופורקים את חפציהם, כסאות הפלסטיק וספרי התורה. שני סרטים אלו זהים באורכם, בקצבם ובמבנם הסימטרי, ובמוקדם עומדת פתיחת הדלת, הרגע שבו שיוויון עדין מתחלף.

תרחיש (2012) הינה עבודת וידיאו חד-ערוצית, המתעדת את חלקו הראשון של תרגיל חילוץ נפגעים מבניין שקרס כתוצאה מרעידת אדמה. העבודה עוקבת אחרי פעולת שתילת בובות דמי בבנין מועד להריסה. בובות אלו יחולצו מאוחר יותר כאשר הבניין יהרס בחלקו השני של התרגיל. תרחיש עורך הקבלה בין מרחבים מקודשים דתיים באופיים למרחבים מקודשים ביטחוניים באופיים, ומבהירה את הקשר ההדוק בישראל בין דת, לאומיות, פוליטיקה וביטחון.

הזיקה הזאת בולטת במיוחד בעבודתה האחרונה של פרג, מעבר הכרחי (2013) מיצב וידיאו בחמישה ערוצים, צולם במשך שנתיים באתר ההיסטורי קאסר אל-יהוד (ארמון או מצודת היהודים), השוכן על גדת הירדן כמה קילומטרים צפונית לים המלח ודרום-מזרחית מיריחו. לפי האמונה, במקום זה חצו בני ישראל, אחרי 40 שנות נדודים במדבר, את נהר הירדן בהגיעם לארץ כנען. מול המצודה, על הגדה המזרחית של הירדן, שוכנת בית עברה, המקום שבו לפי המסורת הנוצרית טבל יוחנן המטביל את ישו בנהר הירדן. בעקבות כיבוש הגדה המערבית בידי ישראל בשנת 1967, הוכרז קאסר אל-יהוד שטח צבאי סגור, מאחר שנחשב מועד להסתננות, והאזור מוקש, פרט למעבר צר ומפותל באורך שלושה קילומטרים, הנקרא בשפה צבאית "מעבר הכרחי". אין גישה לחלקים אחרים באתר.

עבודות הווידיאו של נירה פרג מעוגנות בפרקטיקות של הקולנוע והווידיאו התיעודי. פרג מצלמת במשך תקופות ארוכות יחסים שנרקמים בין אדם למקום. היא מתעקבת במקומות מסוימים שאופיים מכתיב דפוסים ייחודיים של התנהגות אנושית הזורים אור על אמונות, היסטוריה וטקסים פולחניים. עבודותיה האחרונות של פרג מתמקדות בהיבטים טעונים אלה כפי שהם באים לידי ביטוי בישראל ובגדה המערבית.

עבודתה של פרג, זוכת פרס גוטסטינר לשנת 2010 ופרס שרת החינוך לשנת 2012, הוצגה בחללים מרכזיים בארץ ובעולם, בין היתר במוזיאון הירשהורן בוושינגטון, P.S 1 בניו-יורק, KW בברלין, קונסטהול בדיסלדורף, מוזיאון תל-אביב, ומוזיאון ישראל ובביאנלות של שנגחאי וסן פאולו.

אוצר: סרג'יו אדלשטיין

התערוכה התאפשרה הודות לתמיכתה הנדיבה של קרן מיוריאל ופיליפ ברמן.