החיים בין לבין

31.08.2017 - 24.10.2017


החיים‭ ‬בין‭ ‬לבין

אוצרים‭: ‬סרג‭'‬יו‭ ‬אדלשטיין‭, ‬ג‭'‬וזף‭ ‬דל‭ ‬פסקו

‭ ‬31‭ ‬באוגוסט‭ ‬‮–‬‭ ‬28‭ ‬באוקטובר ‭ ‬2017

תערוכה‭ ‬זו‭ ‬צמחה‭ ‬מתוך‭ ‬ההכרה‭ ‬במספרם‭ ‬הגדל‭ ‬והולך‭ ‬של‭ ‬אמנים‭ ‬בינלאומיים‭ ‬אשר‭ ‬עובדים‭ ‬וחיים‭ ‬בין‭ ‬שני‭ ‬מקומות‭; ‬היינו‭, ‬אמנים‭ ‬שנולדו‭ ‬בארץ‭ ‬אחת‭ ‬ומטעמים‭ ‬שונים‭ ‬חצו‭ ‬ימים‭ ‬וגבולות‭ ‬כדי‭ ‬לחיות‭ ‬במקום‭ ‬אחר‭. ‬בגלל‭ ‬המעבר‭ ‬הזה‭, ‬הפרקטיקה‭ ‬האמנותית‭ ‬שלהם‭ ‬וזהותם‭ ‬התרבותית‭ ‬
לכודות‭ ‬במתח‭ ‬שבין‭ ‬ארץ‭ ‬מושבם‭ ‬לארץ‭ ‬מוצאם‭.‬

כמה‭ ‬מן‭ ‬האמנים‭ ‬בַתערוכה‭ ‬הגרו‭ ‬כילדים‭ ‬עם‭ ‬משפחותיהם‭ ‬או‭ ‬נולדו‭ ‬במקום‭ ‬אחר‭, ‬אך‭ ‬הם‭ ‬נושאים‭ ‬עמם‭ ‬תרבות‭ ‬שונה‭, ‬מורשת‭ ‬הוריהם‭ ‬או‭ ‬צבע‭ ‬עורם‭, ‬ובוחרים‭ ‬להפוך‭ ‬את‭ ‬הפרדוקס‭ ‬הזה‭ ‬להיבט‭ ‬או‭ ‬לכוח‭ ‬מניע‭ ‬של‭ ‬יצירתם‭. ‬אחרים‭ ‬הגרו‭ ‬מאוחר‭ ‬יותר‭, ‬כבוגרים‭, ‬במהלך‭ ‬מודע‭ ‬שנועד‭ ‬לשפר‭ ‬את‭ ‬אפשרויותיהם‭ ‬המקצועיות‭. ‬אחרים‭ ‬עקרו‭ ‬למקום‭ ‬אחר‭ ‬פשוט‭ ‬כדי‭ ‬לשרוד‭.‬

כך‭ ‬בוחרים‭ ‬האמנים‭ ‬הללו‭ ‬לחיות‭ "‬בין‭ ‬לבין‭", ‬בין‭ ‬שני‭ ‬מקומות‭. ‬הם‭ ‬מפתחים‭ ‬את‭ ‬חייהם‭ ‬האישיים‭ ‬והמקצועיים‭ ‬במקום‭ ‬אחד‭ (‬שבו‭ ‬הם‭ ‬עובדים‭ ‬ומגדלים‭ ‬את‭ ‬משפחותיהם‭), ‬אבל‭ ‬מתמודדים‭ ‬ביצירתם‭ ‬עם‭ ‬סוגיות‭ ‬חברתיות‭ ‬והיסטוריות‭ ‬הנוגעות‭ ‬ל‭"‬בית‭" ‬שהותירו‭ ‬מאחור‭. ‬רבים‭ ‬מהם‭ ‬יוצרים‭ ‬אך‭ ‬ורק‭ ‬בארץ‭ ‬או‭ ‬מחוז‭ ‬מוצאם‭. ‬בשובם‭ ‬לארצם‭, ‬הם‭ ‬מגלים‭ ‬שהם‭ ‬בני‭-‬בית‭ ‬ובה‭ ‬בעת‭ ‬זרים‭ ‬שם‭, ‬ושבמובן‭ ‬מסוים‭ ‬הם‭ ‬תושביה‭ ‬של‭ ‬תרבות‭ ‬שלישית‭ ‬המתקיימת‭ ‬בין‭ ‬שני‭ ‬המקומות‭. ‬באורח‭ ‬זה‭, ‬הם‭ ‬מתוודעים‭ ‬ליתרונות‭ ‬שמציעה‭ ‬זהות‭ ‬בין‭-‬רקמתית‭ ‬ולאתגרים‭ ‬שהיא‭ ‬מציבה‭.‬

אולם‭ ‬צורתה‭ ‬של‭ ‬התערוכה‭ ‬קורמת‭ ‬עור‭ ‬וגידים‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מבעד‭ ‬לביוגרפיות‭ ‬של‭ ‬האמנים‭ ‬ולתהליך‭ ‬יצירתם‭. ‬כל‭ ‬עבודה‭ ‬מסגירה‭ ‬תהליך‭ ‬חשיבה‭ ‬על‭ ‬הזיהומים‭ ‬הבין‭-‬תרבותיים‭ ‬הכרוכים‭ ‬בהגירה‭, ‬במעבר‭, ‬ומספקת‭ ‬עדות‭ ‬לחקירתם‭ ‬של‭ ‬נרטיב‭ ‬תרבותי‭ ‬או‭ ‬ביטויים‭ ‬של‭ ‬ניידות‭. ‬האמנים‭ ‬האלה‭ ‬מודעים‭ ‬למעורבותם‭ ‬בנתיבי‭ ‬המסחר‭ ‬של‭ ‬הגלובליזם‭ ‬וחשופים‭ ‬לאקלימים‭ ‬הפוליטיים‭ ‬המשתנים‭ ‬של‭ ‬הארצות‭ ‬שביניהן‭ ‬הם‭ ‬מעבירים‭ ‬את‭ ‬חייהם‭. ‬אי‭ ‬לכך‭, ‬נקודת‭ ‬התצפית‭ ‬שלהם‭ ‬היא‭ ‬ייחודית‭, ‬בעיקר‭ ‬בזמן‭ ‬שהמשא‭ ‬ומתן‭ ‬החדש‭ ‬המתנהל‭ ‬על‭ ‬גבולות‭ ‬וגלי‭ ‬המהגרים‭ ‬הנמלטים‭ ‬מאזורי‭ ‬עימות‭ ‬הופכים‭ ‬לנושאים‭ ‬בוערים‭ ‬מבחינה‭ ‬אנושית‭ ‬ולסלעי‭ ‬מחלוקת‭ ‬פוליטית‭.‬

בשנים‭ ‬האחרונות‭, ‬וביתר‭ ‬שאת‭ ‬בחודשים‭ ‬האחרונים‭, ‬תנאי‭ ‬הנדידה‭ ‬וההגירה‭ ‬עוטים‭ ‬משמעות‭ ‬חדשה‭. ‬בתקופות‭ ‬קודמות‭, ‬רוב‭ ‬המהגרים‭ ‬לעולמות‭ ‬חדשים‭ ‬יצאו‭ ‬למסעות‭ ‬ימיים‭ ‬ארוכים‭ ‬מקצה‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬העולם‭ ‬למשנהו‭ ‬בידיעה‭ ‬כי‭ ‬הם‭ ‬מנתקים‭ ‬עצמם‭ ‬לתמיד‭ ‬מנופים‭ ‬מוכרים‭, ‬ממשפחותיהם‭ ‬ומתרבותם‭. ‬התקשורת‭ ‬הייתה‭ ‬יקרה‭, ‬איטית‭ ‬ובלתי‭ ‬אמינה‭, ‬ורק‭ ‬מעטים‭ ‬יכלו‭ ‬להרשות‭ ‬לעצמם‭ ‬ביקור‭ ‬חוזר‭ ‬בארץ‭ ‬מוצאם‭.‬

התפתחויות‭ ‬טכנולוגיות‭ ‬בתחום‭ ‬המסעות‭ ‬והטלקומוניקציה‭ ‬במאה‭ ‬ה‭-‬20‭ ‬חוללו‭ ‬שינוי‭ ‬דרמתי‭ ‬במצב‭ ‬הדברים‭ ‬הזה‭. ‬לאחרונה‭, ‬העולם‭ ‬חוזה‭ ‬בזרם‭ ‬של‭ ‬מהגרים‭ ‬מן‭ ‬המזרח‭ ‬התיכון‭ ‬לאירופה‭, ‬שתוך‭ ‬כדי‭ ‬התקדמותם‭ ‬בדרכם‭ ‬משוחחים‭ ‬בטלפונים‭ ‬ניידים‭ ‬עם‭ ‬האנשים‭ ‬שהותירו‭ ‬מאחור‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬הם‭ ‬מתיישבים‭ ‬במקום‭ ‬כלשהו‭, ‬אבל‭ ‬ברגע‭ ‬שהמצב‭ ‬הפוליטי‭ ‬בארצם‭ ‬יאפשר‭ ‬זאת‭, ‬הם‭ ‬עשויים‭ ‬לחזור‭ ‬או‭, ‬לפחות‭, ‬להסתייע‭ ‬לעתים‭ ‬קרובות‭ ‬בטיסות‭ ‬זולות‭ ‬כדי‭ ‬לחזור‭ ‬ולבקר‭ ‬את‭ ‬יקיריהם‭. ‬בינתיים‭, ‬הם‭ ‬עובדים‭ ‬וחיים‭ ‬במקום‭ ‬אחר‭, ‬תוך‭ ‬שהם‭ ‬משמרים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬קשריהם‭ ‬התרבותיים‭, ‬הפוליטיים‭, ‬החברתיים‭ ‬והמשפחתיים‭ ‬על‭ ‬בסיס‭ ‬יום‭-‬יומי‭ ‬ושגרתי‭. ‬היום‭, ‬הם‭ ‬כבר‭ ‬אינם‭ ‬צריכים‭ ‬לחשוש‭ ‬מניתוק‭ ‬תרבותי‭ ‬וכלכלי‭ ‬מארצות‭ ‬מוצאם‭ ‬ולדידם‭ ‬של‭ ‬רבים‭ ‬מהם‭ ‬זו‭ ‬אפילו‭ ‬איננה‭ ‬אפשרות‭.‬

עוד‭ ‬לפני‭ ‬משבר‭ ‬המהגרים‭ ‬הנוכחי‭ ‬באירופה‭, ‬החלו‭ ‬קובעי‭ ‬מדיניות‭ ‬מתרחקים‭ ‬מן‭ ‬התפישות‭ ‬הקולוניאליות‭ ‬המסורתיות‭ ‬שראו‭ ‬בהגירה‭ ‬איום‭ ‬על‭ ‬התרבות‭ (‬המערבית‭, ‬הלבנה‭, ‬הנעלה‭ ‬יותר‭) ‬וממירים‭ ‬אותן‭ ‬בהשקפה‭ ‬פרגמטית‭ ‬יותר‭. ‬יתרונות‭ ‬ההגירה‭, ‬לפחות‭ ‬הכלכליים‭, ‬ברורים‭ ‬עתה‭ ‬הן‭ ‬לארצות‭ ‬הקולטות‭ ‬והן‭ ‬לארצות‭ ‬שמהן‭ ‬יצאו‭ ‬המהגרים‭. ‬אירופה‭ ‬וארה‭"‬ב‭ ‬זקוקות‭ ‬לעוד‭ ‬ידיים‭ ‬עובדות‭ ‬זולות‭ ‬כדי‭ ‬לפצות‭ ‬על‭ ‬אוכלוסיותיהן‭ ‬
המתכווצות‭ ‬או‭ ‬המזדקנות‭ (‬בהתאמה‭). ‬סוכנויות‭ ‬סיוע‭ ‬העוסקות‭ ‬בפיתוח‭, ‬למשל‭, ‬זיהו‭ ‬זה‭ ‬מכבר‭ ‬כי‭ ‬הסיוע‭ ‬הטוב‭ ‬ביותר‭ ‬שאפשר‭ ‬להגיש‭ ‬לקהילות‭ ‬אינו‭ ‬עובר‭ ‬דרך‭ ‬ממשלות‭, ‬מאחר‭ ‬ששחיתות‭ ‬ובירוקרטיה‭ ‬פוגמות‭ ‬ביעילותו‭ ‬בארצות‭ ‬רבות‭. ‬תחת‭ ‬זאת‭, ‬אנשים‭ ‬העובדים‭ ‬באירופה‭ ‬ובארה‭"‬ב‭ ‬מזרימים‭ ‬במישרין‭ ‬מדי‭ ‬חודש‭ ‬כמויות‭ ‬עצומות‭ ‬של‭ ‬כסף‭ ‬במטבעות‭ ‬זרים‭ ‬למשפחותיהם‭ ‬באפריקה‭ ‬ובמרכז‭ ‬אמריקה‭. ‬אלה‭ ‬הם‭ ‬כוחות‭ ‬מניעים‭ ‬קריטיים‭ ‬של‭ ‬צמיחה‭ ‬כלכלית‭ ‬חיובית‭. ‬

מחקרים‭ ‬כבר‭ ‬מלמדים‭ ‬כי‭ ‬מהגרים‭ ‬רבים‭ ‬חוזרים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬לארצות‭ ‬מוצאם‭, ‬אחרי‭ ‬שרכשו‭ ‬כישורים‭ ‬או‭ ‬פשוט‭ ‬שבים‭ ‬אליהן‭ ‬כדי‭ ‬להעביר‭ ‬את‭ ‬שנות‭ ‬הפרישה‭ ‬שלהם‭ ‬בנוחות‭ ‬באקלים‭ ‬החמים‭ ‬של‭ ‬מולדותיהם‭. ‬אכן‭ ‬הגירה‭ ‬עדיין‭ ‬נתפשת‭ ‬כאחד‭ ‬הדחפים‭ ‬הטבעיים‭ ‬ביותר‭ ‬של‭ ‬המין‭ ‬האנושי‭, ‬כפי‭ ‬שהייתה‭ ‬עד‭ ‬המאה‭ ‬ה‭-‬19‭ ‬משהתנועות‭ ‬הלאומיות‭ ‬החליטו‭ ‬כי‭ ‬אנשים‭ "‬שייכים‭" ‬לארץ‭ ‬מסוימת‭ ‬וכי‭ ‬ארץ‭ ‬זו‭ "‬שייכת‭" ‬להם‭. ‬ואולם‭, ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הנתונים‭ ‬הכלכליים‭ ‬והחברתיים‭ ‬החיוביים‭ ‬על‭ ‬ההגירה‭, ‬לדידם‭ ‬של‭ ‬שונאי‭ ‬זרים‭ ‬ימניים‭ ‬‮–‬‭ ‬בעמדות‭ ‬ממשלתיות‭ ‬או‭ ‬באופוזיציה‭ ‬‮–‬‭ ‬ההגירה‭ ‬הפכה‭ ‬לסוגיה‭ ‬פוליטית‭ ‬רבת‭ ‬חשיבות‭ ‬המנוצלת‭ ‬לגיוס‭ ‬תומכים‭.‬

המקרה‭ ‬של‭ ‬אמנים‭ ‬הוא‭ ‬שונה‭ ‬מזה‭ ‬של‭ ‬המוני‭ ‬הפליטים‭ ‬הצובאים‭ ‬על‭ ‬שערי‭ ‬אירופה‭ ‬בימים‭ ‬אלה‭. ‬הם‭ ‬שייכים‭ ‬לאליטת‭ ‬ההגירה‭, ‬לצד‭ ‬אנשי‭ ‬רוח‭ ‬ואנשי‭ ‬עסקים‭ ‬המקדימים‭ ‬ברגיל‭ ‬את‭ ‬תנועות‭ ‬ההגירה‭ ‬הגדולות‭. ‬מכל‭ ‬מקום‭, ‬מעברם‭ ‬והשתלבותם‭ ‬מתנהלים‭ ‬בדרך‭ ‬כלל‭ ‬על‭ ‬מי‭ ‬מנוחות‭ ‬בהשוואה‭ ‬למצבם‭ ‬של‭ ‬מהגרי‭ ‬עבודה‭, ‬ככל‭ ‬שדברים‭ ‬אמורים‭ ‬באישורי‭ ‬שהייה‭ ‬ובתמיכה‭ ‬חברתית‭ ‬ומקצועית‭ ‬שהם‭ ‬זוכים‭ ‬לה‭ ‬בביתם‭ ‬החדש‭. ‬לאחר‭ ‬השתלבותם‭, ‬תנועתם‭ ‬הלוך‭ ‬ושוב‭ ‬מארץ‭ ‬מוצאם‭ ‬ואליה‭ ‬הייתה‭ ‬ועודנה‭ ‬חלק‭ ‬ממציאות‭ ‬חייהם‭.‬

בעולם‭ ‬האמנות‭, ‬אלה‭ ‬פני‭ ‬הדברים‭ ‬זה‭ ‬זמן‭ ‬רב‭. ‬מאז‭ ‬תחילת‭ ‬המאה‭ ‬ה‭-‬20‭, ‬אמנים‭ ‬נטו‭ ‬לעקור‭ ‬למרכזים‭ ‬תרבותיים‭ ‬כדי‭ ‬לזכות‭ ‬בחשיפה‭ ‬ולרקום‭ ‬קשרים‭ ‬עם‭ ‬אמנים‭ ‬אחרים‭, ‬עם‭ ‬קהלים‭ ‬מתוחכמים‭ ‬יותר‭ ‬ועם‭ ‬שוק‭ ‬סולידי‭ ‬יותר‭, ‬בפריס‭, ‬ולאחר‭ ‬מכן‭ ‬בניו‭ ‬יורק‭ ‬ובלונדון‭, ‬והיום‭ ‬‮–‬‭ ‬בברלין‭, ‬במקסיקו‭ ‬סיטי‭ ‬ובבריסל‭.‬

בעשר‭ ‬השנים‭ ‬האחרונות‭ ‬פחות‭ ‬או‭ ‬יותר‭, ‬בצפותנו‭ ‬בתערוכות‭ ‬ובעייננו‭ ‬בקטלוגים‭ ‬התרגלנו‭ ‬לקרוא‭ ‬כיתובים‭ ‬המציינים‭ ‬כי‭ ‬אמן‭ ‬פלוני‭ "‬חי‭ ‬ועובד‭" ‬בשתי‭ ‬ערים‭ ‬שונות‭ ‬או‭ ‬יותר‭: ‬לאגוס‭ ‬ופריס‭, ‬ריו‭ ‬דה‭ ‬ז‭'‬נירו‭ ‬ואוסלו‭, ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬וברלין‭, ‬טהרן‭ ‬וניו‭ ‬יורק‭, ‬וכן‭ ‬הלאה‭. ‬אמנים‭ ‬אלה‭ ‬חיים‭ ‬למעשה‭ ‬בשני‭ ‬מקומות‭ ‬בעת‭ ‬ובעונה‭ ‬אחת‭ ‬בהדגימם‭ ‬ביצירתם‭ ‬צורה‭ ‬של‭ ‬חליפין‭, ‬ניידות‭ ‬והפרייה‭ ‬הדדית‭ ‬תרבותיים‭, ‬צורה‭ ‬שאמנם‭ ‬אינה‭ ‬זוכה‭ ‬להכרה‭ ‬הראויה‭ ‬לה‭, ‬ואף‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬כן‭ ‬היא‭ ‬רבת‭ ‬עוצמה‭. ‬מנקודת‭ ‬מבט‭ ‬זו‭, ‬לתחושתנו‭, ‬אמנים‭ ‬החיים‭ ‬ועובדים‭ "‬בין‭ ‬לבין‭" ‬הם‭ ‬דוגמה‭ ‬חשובה‭ ‬לאופן‭ ‬שיש‭ ‬להבין‭ ‬בימינו‭ ‬את‭ ‬משמעותה‭ ‬של‭ ‬ההגירה‭: ‬לא‭ ‬רק‭ ‬כאסטרטגיה‭ ‬של‭ ‬הישרדות‭ ‬או‭ ‬כדרך‭ ‬חדשה‭ ‬להשתכר‭ ‬למחייתך‭, ‬אלא‭ ‬כהזדמנות‭ ‬לחליפין‭ ‬רב‭-‬תרבותיים‭ ‬ולהעשרתן‭ ‬של‭ ‬צורות‭ ‬היברידיות‭ ‬חדשות‭ ‬של‭ ‬ייצור‭ ‬תרבותי‭. ‬

האמנים‭ ‬המשתתפים‭:‬

אסלן‭ ‬גאיזומוב (גרוזני‭, ‬צ‭'‬צ‭'‬ניה‭ / ‬מוסקבה‭, ‬רוסיה)

דני‭ ‬גל  (‬ירושלים‭, ‬ישראל‭ / ‬ברלין‭, ‬גרמניה‭(‬

בינדלה‭ ‬הירקאן (לואנדה‭, ‬אנגולה‭ / ‬ניס‭, ‬צרפת‭(‬

ג‭'‬ודי‭ ‬ורטהיין ‭)‬בואנוס‭ ‬איירס‭, ‬ארגנטינה‭ / ‬ברוקלין‭, ‬ארה‭"‬ב‭(‬

קלריסה‭ ‬טוסין ‭)‬פורטו‭ ‬אלגרה‭, ‬ברזיל‭ / ‬לוס‭ ‬אנג‭'‬לס‭ (‬ארה‭"‬ב‭(‬

קלאודיה‭ ‬יוסקוביץ (סנטה‭ ‬קרוז‭, ‬בוליביה‭ / ‬ניו‭ ‬יורק‭, ‬ארה‭"‬ב‭(‬

רונו‭ ‬לאגומריסנו ‭(סאו‭ ‬פאולו‭, ‬ברזיל‭ / ‬מלמו‭, ‬שוודיה)

דנה‭ ‬לוי ‭)‬תל‭ ‬אביב‭, ‬ישראל‭ / ‬ניו‭ ‬יורק‭, ‬ארה‭"‬ב)

אלה‭ ‬ליטביץ ‭)‬תל‭ ‬אביב‭, ‬ישראל‭ / ‬גנט‭, ‬בלגיה‭(‬

ריבאנה‭ ‬נוינשוואנדר (בלו‭ ‬הוריזונטה‭, ‬ברזיל‭ / ‬לונדון‭, ‬בריטניה‭(‬

אוטובונג‭ ‬נקנגה (קנו‭, ‬נגיריה‭ / ‬אנטוורפן‭, ‬בלגיה‭(‬

פאבל‭ ‬קרוק‭ ‬(קושלין‭, ‬פולין‭ / ‬בולינאס‭, ‬קליפורניה‭(‬

אנריקה‭ ‬רמירז ‭)‬סנטיאגו‭, ‬צ‭'‬ילה‭ / ‬פריז‭, ‬צרפת‭(‬
‭ ‬
‭ ‬
‭ ‬