שרון לוקהארט ⎮ נועה אשכול

15.12.2011 - 25.02.2012

SHARON LOCKHART ⎮ NOA ESHKOL

15/12/2011-25/2/2011

Based in Los Angeles, Sharon Lockhart (b. 1964) is a photographer and filmmaker known for creating long-term projects based on intensive research, often in collaboration with communities. The origin of her most recent project, Sharon Lockhart | Noa Eshkol, goes back to 2008. That year, the Tel Aviv/Los Angeles Partnership of the Jewish Federation of Greater Los Angeles invited the artist to visit Tel Aviv to undertake research involving a possible cultural collaboration between the two cities.

Lockhart subsequently traveled to Israel to conduct research. Her visit at the Noa Eshkol Foundation for Movement Notation and the scope of the multifaceted work of Noa Eshkol (1924–2007) as a choreographer, dance theorist, textile artist, and co-creator with Avraham Wachman of the Eshkol-Wachman Movement Notation (EWMN) system struck Sharon Lockhart as a perfect subject to explore in depth.

In one of her next visits to Israel, Lockhart conducted research in the Eshkol Foundation’s archives. She also closely followed the daily activities of the small group of dancers who have continued to practice, notate, and keep Eshkol’s legacy alive. Fascinated by Eshkol’s conception of dance as a language, by her investigation of the spatial dimensions of movement, and by her and her students’ intense devotion to the perfection of the EWMN system, Lockhart created a series of works that explore these and other issues.

Lockhart produced two film installations, a series of photographs, and the present exhibition as a result of her extensive archival research and collaborations with the dancers. The exhibition is presented in two parts: one part is taking place at the Israel Museum and the other part is taking place simultaneously here at the CCA.

The centerpiece of the exhibition at the CCA is Lockhart’s single-channel film installation Four Exercises in Eshkol-Wachman Movement Notation System (2011). The film features Ruti Sela, a dancer who joined Eshkol’s Chamber Dance Group in the 1970s and worked with her for forty years. During her career, Sela has strived to perfect the execution of Eshkol’s dances. In the film, she performs four solo “exercises” (Eshkol believed that a “dance” began with two people) among four grey volumes designed by Lockhart.

The term “exercise” emphasizes the pedagogical dimension of Eshkol’s practice, which is reflected in her lifelong dedication to teaching and her students’ lifelong dedication to learning. Lockhart references this dimension by transforming the CCA’s main gallery into a performative space where an ambitious series of performances, open classes, workshops, lectures, and film screenings will take place for the duration of the exhibition, highlighting the living aspects of Eshkol’s legacy.

Rather than interpreting Eshkol’s oeuvre, Lockhart is engaged in a silent pas de deux with the living presence of a unique figure in the history of Israeli culture and the world of universal contemporary dance.

For the The EWMN Center website press here.

During the exhibition the CCA will host many events, open classes and rehearsals, short performances, Lectures and screenings.

For the full brochure press here.

For the event program press here.

The film was produced with the support of  Outset Contemporary Art Fund; The Muriel and Philip
Berman Foundation; Ostrovsky Family Fund; Art Partners
The programs were made possible thanks to the generosity of Weil Family.
Special thanks to the Tel Aviv/Los Angeles Partnership – a collaboration
project of the Jewish Federation of Greater Los Angeles, the Municipality of
Tel Aviv-Yafo ,and the Jewish Agency for Israel.
Thanks also to Alex Slade, Meredith Bayse, Maia Gianakos, neugerriemschneider,
Berlin, Gladstone Gallery, New York and Brussels, Blum & Poe,
Los Angeles, Edna Moshenson, Daphna Jones-Jaglom, Yael Saharof.
Our deepest gratitude to all members of Noa Eshkol Foundation for
Movement Notation and in particular to Ruti Sela, Racheli Nul-Kahan,
Michal Shoshani, Shmulik Zaidel, Mor Bashan and Noga Goral.

.

שרון לוקהארט ⎮ נועה אשכול

15.12.11 – 23.2.12

האמנית תושבת לוס אנג'לס שרון לוקהרט (ילידת 1964) היא צלמת ובימאית סרטים המוכרת בזכות הפרויקטים ארוכי הטווח שהיא יוצרת בהתבסס על מחקר מעמיק, לעתים קרובות מתוך שיתוף פעולה עם קהילות. הפרויקט האחרון שלה, שרון לוקהרט | נועה אשכול, מקורו ב-2008. באותה שנה, שותפות תל אביב/לוס אנג'לס – יוזמה משותפת של הפדרציה היהודית של לוס אנג'לס ועיריית תל אביב, הזמינה את האמנית לבקר בתל אביב כדי לחקור את האפשרות לשיתוף פעולה תרבותי בין שתי הערים.

בעקבות זאת יצאה לוקהרט לישראל לערוך את מחקרה. המפגש שלה עם יצירתה רבת הפנים של נועה אשכול הביא אותה להיכנס למחקר ארכיוני יסודי ולשיתופי פעולה עם הרקדנים של נועה אשכול אשר עבדו עמה במשך שנים רבות, ואשר בסופו של תהליך הניבו שני מיצבים קולנועיים, סדרה של תצלומים ואת התערוכה הנוכחית. התערוכה מוצגת בו-זמנית בשני חלקים: חלק אחד במוזיאון ישראל; והחלק האחר במרכז לאמנות עכשווית.

המוצג המרכזי בתערוכה במרכז לאמנות עכשווית הוא המיצב הקולנועי החד-ערוצי של לוקהרט ארבעה תרגילים בכתב התנועה אשכול-וכמן (2011). בסרט מככבת רותי סלע, רקדנית שהצטרפה בשנות ה-70 לקבוצה לריקוד קאמרי מייסודה של אשכול ועבדה איתה במשך ארבעים שנה. לאורך הקריירה שלה, סלע חתרה וחותרת לשכלל את ביצוע ריקודיה של אשכול. בסרט, היא מבצעת ארבעה "תרגילי" סולו (אשכול האמינה כי "ריקוד" מתחיל עם שני אנשים) בינות לארבעה נפחים אפורים בעיצובה של לוקהרט.

המונח "תרגיל" מדגיש את הממד הפדגוגי של פעילותה של אשכול, ממד המשתקף בהתמסרותה לאורך כל חייה להוראה ובמסירותם של תלמידיה ללימוד לאורך כל חייהם. לוקהרט מאזכרת את הממד הזה באמצעות הפיכת הגלריה המרכזית של המרכז לאמנות עכשווית לחלל פרפורמטיבי, שבו תדגיש סדרה שאפתנית של הופעות, כיתות פתוחות, סדנאות, הרצאות והקרנות סרטים במשך התערוכה את ההבטים החיים של מורשת נועה אשכול.

במקום לפרש את יצירתה של אשכול, לוקהרט מבצעת "ריקוד בשניים" חרישי עם נוכחותה החיה של דמות ייחודית זו בתולדות התרבות הישראלית ובמחול העכשווי העולמי.

לאתר המרכז לכתב תנועה ע"ש נועה אשכול לחצו כאן.

בחלל נוסף, שעוצב בידי לוקהארט במיוחד, יערכו במהלך חודשי התערוכה במרכז לאמנות עכשווית  שורה של חזרות פתוחות, הופעות, מפגשים, שיעורים פתוחים, סדנאות לילדים, הרצאות וסרטים היסטוריים עם רקדניה וממשיכי דרכה של נועה אשכול .
להורדת התכניה המלאה לחצו כאן.
להורדת תכנית האירועים הנלווים לחצו כאן.

הסרט הופק בסיוע: קרן מוריאל ופיליפ ברמן, קרן משפחת אוסטרובסקי; אאוטסט קונטמפוררי ארט פאנד, ארט פרטנרס
תכנית האירועים הופקה בסיועה הנדיב של משפחת וייל
תודות מיוחדות לשותפות תל אביב/לוס אנג'לס – יוזמה משותפת של הפדרציה
היהודית של לוס אנג'לס, עיריית תל אביב והסוכנות היהודית
תודות גם לאלכס סלייד, מרדית באיס, מאיה גיאנקוס, נויגרימשניידר, ברלין, גלריה
גלדסטון, ניו יורק ובריסל, בלום אנד פו, לוס אנג'לס, עדנה מושנזון, דפנה ג'ונס־
יגלום, יעל סחרוף.
תודה מקרב לב לכל אנשי הקרן ע"ש נועה אשכול לכתב תנועה ובמיוחד לרותי סלע,
רחלי נול־כהנא, מיכל שושני, שמוליק זיידל, מור בשן ונוגה גורל.