רבקה הורן: הסרטים

20.05.2008 - 03.06.2008

רבקה הורן נמנית עם האמניות האירופאיות החשובות בדורה.

היא נולדה בגרמניה ב 1947 והחלה כאמנית הצעירה בחבורת של אמנים הקונספטואליים בשני צידי האוקיאנוס – ובראשם וויטו אקונצ'י, ג'ון בלדסארי ו לורנס ווינר. כמוהם החלה את הדרך האמנותית בפיסול, מיצג ופילם. בהמשך דרכה פיתחה שפה ייחודית ומגוונת המשתרעת על מדיות שונות – פיסול, מיצב, רישום, קולנוע וסאונד.

לאורך דרכה האמנותית העשייה הקולנועית נשארה מרכזית. רבקה הורן הייתה הראשונה בשורת אמנים ארוכה שכתבה וביימה סרטי אמנות באורך מלא עם שחקנים ובאמצעים הוליוודיים (כגון שיתופם של דונלד סת'רלנד וג'רלדין צ'פלין).

המרכז לאמנות עכשווית בשיתוף מכון גתה תל-אביב גאה להביא רטרוספקטיבה מלאה של כל סרטיה של רבקה הורן המאפשרים לראשונה מבט ייצוגי על מכלול יצירתה ולהפיק קטלוג נלווה (עברית/אנגלית).

מיצגיה של רבקה הורן העוסקים בפעולה של פסלי הגוף, תועדו על גבי סרטים, ובהמשך נאספו לשני סרטים באורך מלא: מיצגים 1 (1972-1970) ומיצגים 2 (1973). את עבודות הגוף שתועדו בסרטיה המוקדמים של הורן, ניתן לחלק לשתי קבוצות: סרטים הבוחנים את תפישתו העצמית של הגוף, במיוחד כאשר הוא מוארך באמצעות תותבים ונייחותו מועצמת באופן מלאכותי, וסרטים החוקרים תנועה, מרחב וחלל.

בעבודות כמו מאזני ראש (Head Balance), שלוחות כתפיים (Shoulder Extensions), שלוחת ראש (Head Extension), ומניפת גוף לבנה (White Body Fan) אנו עדים לתמורות גופניות המלוות בארכיטיפים אלכימיים: באמצעות קרניים, נוצות וכנפיים הופך הגוף ליצור מיתי.

אולם משמעותן העמוקה של עבודות אלה טמונה בהכרה עצמית, בתקשורת המחודשת עם העולם הסובב וגילויו המחודש – נושאים שבאותה עת היו הרי-חשיבות בחוגים הפוסט-מינימליסטיים משני עברי האוקיינוס. במובן זה, עבודתה של הורן עולה בקנה אחד עם המאמרים הקולנועיים של ברוס נאומן ועם המיצגים של ויטו אקונצ'י.