פאנל: צורתו של הצליל

25.01.2016

פאנל: צורתו של הצליל
יום ב', 25.01.2016, 19:00

בהשראת ״רועד״, תערוכתה של מאיה דוניץ, יציג המרכז לאמנות עכשווית פאנל סביב התפתחות הסאונד. הערב יכיל סקירה היסטורית של שינויים שחלו במוסיקה בהתאם להתפתחויות טכנולוגיות זמינות, הצגת השפעות האינטרנט על אמנות וסאונד ודיון בעבודה תלוית-המקום המרהיבה המשתמשת בבניין המוניציפלי ככלי המוזיקה העיקרי שלה.
 
דגנית אליקים תדבר על המדיום כגורם מעצב בתפיסה המוזיקלית. במאה ה-20 התפתחה ההבנה שהמוזיקה אינה מתקיימת על ציר הזמן בלבד, אלא שהיא גם תלוית חלל ושאלו דברים שכלל אינם ניתנים להפרדה. עם זאת, הדיון בחלל מתמקד בעיקר בתופעות אקוסטיות ופסיכו-אקוסטיות. מדיום ההצגה, שהוא גורם מעצב בתפיסה המוזיקלית של היצירה, אינו זוכה לדיון ער. לאורך ההיסטוריה, חלו שינויים דרסטיים בעולם הקומפוזיציה המערבית מעצם ההתמודדות אל מול המדיומים השונים. במהלך ההרצאה יוצגו חלק מהשינויים המהותיים בתקופות היסטוריות שונות תוך בחינת תקפותה של הגדרת המושג ״קומפוזיציה״ לימינו.
 
עמנואל ויצטום ידון בסוגיה כיצד קישוריות בעידן הדיגיטלי משנה את מערכות היחסים שבין אמן, עבודה וקהל. כשהאמן הופך למנחה, העבודה הופכת לפלטפורמה, והצופים הופכים למשתמשים או משתפי פעולה. הנחות היסוד האסטרטגיות של ערכים, קהילה, ויוצר-שותף הופכים לצורת ביטוי המשנה לא רק את עבודת האמנות, אלא גם את ההנחה שמאחורי יצירת מסגרות אמנותיות. ויצטום ידגים זאת בעזרת דוגמאות מפרויקטים אותם יצר כמו "Dissolving Localities", פרויקט אודיו-ויזואלי שבו אמנים דוגמים ומערבבים ערים ע"י שימוש בהקלטות שדה שהם ודיירי הערים הקליטו ושיתפו.

אורי דרומר ידבר על ״מרחב מוגן״, מיצב שהקים בגרם המדרגות של בניין עיריית תל אביב. הפרויקט נוצר במיוחד עבור בנין העירייה ושילב בין סאונד, דימוי וטקסט. מרחב חדר המדרגות והאקוסטיקה שלו הכתיבו למבקר את התנועה בתוך היצירה שהשתנתה בכל קומה של הבניין. הדימויים והטקסטים ביצירה נאספו ממקורות שונים – ארכיונים פרטיים ועירוניים, ספרות עיון ופרוזה ומתייחסים באופנים שונים לבניין, לסמליות שלו, להיסטוריה שלו ולעתידו. הפרויקט עסק בחיבור בין שמים לארץ, בין מעלה ומטה במובנים שונים — סמליים וקונקרטיים, מטאפוריים וגיאוגרפיים, בין אדם לבין עירו.
 
מנחה: חן תמיר
 
 
על הדוברים:
 
דגנית אליקים היא מלחינה ואמנית סאונד. כלת פרס ראש הממשלה לקומפוזיציה (2011). יצירותיה הוצגו באירועים ואולמות כגון פסטיבל ארס אלקטרוניקה (לינץ), פסטיבל גאודאמוס (אמסטרדם), מוזיאון תל אביב ו״התיבה״. אליקים סיימה את לימודי התואר הראשון במוסיקה ופילוסופיה באוני׳ חיפה כתלמידתו של פרופסור אריק שפירא. היא סיימה את לימודי התואר השני בקומפוזיציה ומוסיקה אלקטרונית בקונסרבטוריון המלכותי של הולנד. אלבום הבכורה שלה"Failing Better" יראה אור במרץ 2016 תחת הלייבל הלונדוני Aural Terrains.
  
אורי דרומר הוא אמן בינתחומי, מוזיקאי, אוצר וחוקר תרבות. דרומר הציג במגוון תערוכות יחיד וקבוצתיות ובמגוון פרויקטים שונים בהם עסק בסאונד, ווידאו, רישום וציור, כתיבה, אמנות דיגיטלית, ואנימציה. הוא הקים את הלהקה "דורלקס סדלקס". דרומר מביים לתיאטרון, כותב על מוזיקה, מחול, תיאטרון וקולנוע, ואוצר פעיל מזה שנים רבות. 
  
עמנואל ויצטום משמש כראש מחלקת האמנויות במועצה הבריטית ויועץ תחום המוזיקה בפסטיבל ישראל. כאמן ואוצר ויצטום יוצר פלטפורמות המחברות בין טכנולוגיות אינטרנט לבין אמנות בחיי היום יום כהשראה ליצירה אמנותית. הוא יוזם הפקות ופרויקטים שמטרתם לאפשר דיאלוג רב תרבותי באמצעות אמנות. ויצטום יצר פרויקטים אמנותיים שהועלו באירופה, ארה"ב וישראל ושיתף פעולה עם גוגל ישראל במסגרת "צבע טרי 5". ויצטום כיהן כמנהל אמנותי בתיאטרון המעבדה בירושלים, יועץ לאגף תרבות בעיריית תל אביב ויועץ אמנותי בפסטיבל ישראל, ירושלים. ויצטום היה מרצה ואמן אורח באוניברסיטת ברקלי, קליפורניה, עם הרצאות אורחות בסטנפורד וב- UCLA ומרצה במכללת ספיר משנת 2010 בניהול מוסדות תרבות וניהול אמנותי בעידן הווב 2.0. היה מלחין אורח בברלין מטעם תכנית האמנים של ה-DAAD ולמד ועבד במכון IRCAM למוזיקה אלקטרונית בפריז. כוויולן ניגן ויצטום עם אנסמבל אינטרקונטמפורן עמם הקליט לחברת דויטשה גרמופון, עם תזמורות השטאטסקאפלה ודויטשה אופר בברלין ותזמורת אורפאוס בניו-יורק. יצירותיו הדיגיטליות הועלו במסגרת עונת התרבות ירושלים, פסטיבל ישראל, הפסטיבל היהודי בקראקוב, פסטיבל פוטור אן סן בפריז, מרכז מטדרו במדריד ועוד. ויצטום הינו בעל תואר שני מהאוניברסיטה העברית בלימודי תרבות. 

דימוי: אורי דרומר, בעקבות קנדינסקי, 2013