אוהד מרומי: נופשון

15.10.2015 - 12.12.2015


פתיחה: יום חמישי 15 באוקטובר 2015 בשעה 20:00
המרכז לאמנות עכשווית שמח להציג פרויקט של האמן אוהד מרומי בשם נופשון, אותו אצר סרג'יו אדלשטיין.

נופשון הוא פרויקט פרפורמטיבי והשתתפותי ביסודו, בו הופך אוהד מרומי את החלל התחתון של המרכז לאמנות עכשווית לזירת ״קופסה שחורה״ בה יתקיימו מספר רב של אירועים במדיות בימתיות מגוונות ככל האפשר: תיאטרון, מחול, מוסיקה, מיצג. חלק מאירועים אלה יהיו פתוחים לצפיית הקהל הרחב וחלקם יהיו אירועים בהם הקהל יוכל לקחת בהם חלק ולהשתתף.

מספר רב של פעילויות כבר מתוכננות בחלל זה, ביניהן פעילות של קבוצות התיאטרון והמחול של מרכז ביכורי העיתים, וכן פרויקט מוסיקלי "פסקול רץ לטקסט עומד" של המוסיקאי נועם ענבר וזמרים. בימים אלה הופץ גם קול קורא הפונה ליוצרים (יחידים או קבוצות) להקדים ולהירשם ולקחת חלק בפרויקט ייחודי זה. המעוניינים יקיימו את עבודתם ב"קופסה השחורה" במתכונת של חזרה פתוחה לקהל.

פעילות זו לא תתקיים ״בחלל ריק״. מרומי מצייד את המשתתפים בפרמטרים לפעילות: מרומי כתב מחזה לימודי ב- 5 תמונות, וכמו-כן יציג בחלל העליון של המרכז 5 פסלים חדשים, שבצורה פחות או יותר אבסטרקטית, קשורים למיקומם של הסצנות מהן מורכב המחזה. אלו הם מקומות של ״מעבר״ המוכרים לכולם: מעבורת, מעבר גבול, חדר במלון, חוף ים ואתר ארכיאולוגי. מקומות וסיטואציות הקשורים בו-זמנית לנופש, אך גם להגירה ולפליטות. כל זה ישמש את המשתתפים כבסיס וכנקודת המוצא לפעילותם.

מאז השתרשו התיאוריות הפוסט-מודרניות בשיח האמנות העכשווית נשחקו בצורה משמעותית האסטרטגיות האמנותיות המגדירות את האוונגרד. אולם בשנים האחרונות בולטת עכשוויותם של אמנים המבקשים בעבודתם את שיתוף הקהל ומנסים באמצעות השתתפות קהילות שונות להרחיב את מהות היצירה ואת תפקידו החברתי של האמן.

אמנות ״השתתפותית״ (participatory) פותחת אופקים חדשים למטרות היצירה האמנותית, מגדירה מחדש את מטרות היצירה האמנותית כמקום לשיתוף פעולה בין אנשים (בניגוד ליצירת האמנות שהיא ביטוי אישי של אמן יחיד) וממקמת את האמן בעמדה חדשה של מפיק, במאי, כוראוגרף ופעיל חברתי. הפרדיגמות החדשות מתבססות על טשטוש, או אפילו על ביטול מושג האמנות כיצירה של יוצר יחיד האחראי לכל פרט של היצירה (authorship).
מטרת היצירה הקולקטיבית – גם אם יזומה או מתוזמרת על ידי אמן יחיד – היא להביא לשינוי חברתי ומודעות תרבותית בקרב הצופים והמשתתפים. עבודותיו של אוהד מרומי מוצבות בתפר הזה שבין הקהילתי לאינדיבידואלי.

מאז תחילת דרכו בשנות ה-90 אוהד מרומי מצא השראה באמנות האוונגרד הרוסי, הן מהבחינה האסתטית והן מבחינת התוכן. אמנות זו, אכן ביקשה להיות כלי נוסף בהפיכת מעמד הפועלים לבני אדם יוצרים בעלי רקע תרבותי רחב – כפי שהמהפכה הרוסית ביקשה בתחילת דרכה. גם מבחינה צורנית מרומי משתמש בפסלים, ברישומים ובעבודות הווידיאו שלו בשפה אסתטית המורכבת מצורות גאומטריות וצבעי יסוד שאפיינו את הקונסטרוקטיביזם. השפעה חשובה נוספת שבאה לידי ביטוי בעבודותיו של מרומי היא זו של המחזאי הגרמני ברטולד ברכט (1898 – 1956). אכן, ״התאטרון האפי״ של ברכט הניח את היסודות ליצירת אמנות שהיא יותר פורום לעיבוד רעיונות חברתיים עם הקהל מאשר מקום ליצירת אמפתיה רגשית עם דמויות המחזה.

על מנת לתת קונטקסט רחב לפרויקט ״נופשון״ בתוך מכלול היצירה של מרומי, בחלל נוסף במרכז תוצג גם תכנית של ארבע יצירות וידיאו שלו מהשנים האחרונות.

התערוכה תינעל ב-12.12.2015

הצטרפו אלינו למגוון האירועים שמלווים את נופשון: