OFF 4: הוליווד והאוונגרד – סדרת קולנוע ניסיוני

15.06.2015

אוצר: חן שינברג

בתמיכת קרן משפחת אוסטרובסקי

המתח והקונפליקט בין המימד האמנותי של המדיום הקולנועי למימד המסחרי שלו קיים כבר מראשית ימיה של האמנות השביעית. את הצד המסחרי והרווחי של אמנות זו ייצגה מאז ומעולם תעשיית הקולנוע ההוליוודית המבוססת על שיטת פס הייצור, ואילו את הצד האמנותי הרדיקלי ייצגה תנועת האוונגרד הקולנועית המבוססת על עשייה אישית המבקשת לפרוץ את גבולותיו של המדיום.

סדרת תוכניות זו מציבה במרכזה את קשרי הגומלין וההשפעות ההדדיות בין שתי תפיסות אלה, בין הקולנוע ההוליוודי והקולנוע האוונגרדי, החל משנות ה-20 של המאה הקודמת ועד ימינו, דרך קשת רחבה של הבטים: השפעת המבע הקולנועי והאסתטיקה החזותית של הקולנוע האוונגרדי על סרטים עלילתיים באורך מלא שנעשו בהוליווד, ולהפך – קולנוענים אקספרימנטליים שמתייחסים להוליווד, לזוהר או לשיטה ההוליוודיים או כאלה שהושפעו מבמאים שעבדו בתוך שיטת האולפנים.

הבטים אחרים כוללים סרטים בעלי מאפיינים צורניים ותוכניים אוונגרדיים, שהופקו בהוליווד, במאים הוליוודיים שהחלו את הקריירה הקולנועית שלהם באוונגרד וסרטים אקספרימנטליים המשתמשים בחומרים קיימים (found footage) מתוך סרטים הוליוודיים וחוקרים את המנגנון הקולנועי והאידיאולוגי שעומד בבסיס השיטה ההוליוודית.

מטרתה המרכזית של הסדרה היא לחשוף את הקהל המקומי לקולנוענים, שחלקם נדחקו לשולי ההיסטוריה, וליצירות פורצות דרך שאינן מוכרות, אך היו מקור השראה והשפעה לבמאים ידועים שפעלו ופועלים עדיין בתוך המערכת ההוליוודית

הוליווד ופאונד פוטג'
18 ביוני סינמטק תל אביב / 15 ביוני סינמטק ירושלים

תת-הז'אנר הידוע בשם "found footage" הוא אחד הוותיקים והפוריים ביותר בתולדות הקולנוע האוונגרדי. מדובר בסרטים העשויים וערוכים מחומרי גלם של סרטים קיימים ובשימוש ברדי מייד קולנועי. מאז ועד היום, מטפלים קולנוענים שונים בחומריה של הוליווד כדי לחשוף את המנגנון הקולנועי והאידיאולוגיה המסתתרים מתחת לפני השטח של סרטיה.
הקולנוען האוסטרי מרטין ארנולד (יליד 1959) מתמקד בסרטו Alone. Life Wastes Andy Hardy, 1998, בכמה סצנות מתוך סדרת סרטי אנדי הארדי – אחת הסדרות הקולנועיות הפופולריות של הוליווד בשנות ה-30 וה-40, העוסקת במשפחתו של השופט הארדי ומעלה על נס את אורח החיים האמריקאי השמרני. בסרטו של ארנולד, הדמויות של מיקי רוני ושל ג'ודי גרלנד נראות כבובות על חוט שיצאו מכלל שליטה ומשתתפות בקומדיה שחורה החושפת את היצרים האדיפליים הפרוורטיים הרוחשים מתחת לפני השטח של אמריקה והוליווד.
קולנוען אוסטרי אחר, פיטר צ'רקאסקי (יליד 1958) בסרטוOuter Space , 1999, שהיה ללהיט אוונגרד בפסטיבלים בעולם כולו, משתמש בסצנות מתוך סרט האימה ההוליוודי The Entity (1982) בכיכובה של ברברה הרשי, המספר על אישה שנאנסת על-ידי רוח בלתי נראית, אגב שימוש באינספור סופר-אימפוזיציות, גזירת חתיכות מתוך הפריימים המקוריים והדבקתם מחדש בעט לייזר.
La Verifica Incerta, סרטם של אלברטו גריפי (2000-1938), ממייסדי הקולנוע האוונגרדי האיטלקי, והאמן ג'אנפרנקו בארוּקלו (יליד 1924) הוא קולאז' קולנועי הערוך מקטעים שנלקחו מסרטים מז'אנרים שונים של הקולנוע ההוליוודי החושף את הכללים הנוקשים של כל אחד מהז'אנרים ואת הקלישאות שלהם.

מרטין ארנולד, Alone. Life Wastes Andy Hardy (לבד: החיים משחיתים את אנדי הארדי), 1998, 15 דק'.
פטר צ'רקאסקי, Outer Space (חלל חיצון) , 1999, 10 דק'.
אלברטו גריפי וג'אנפרנקו בארוקלו, La Verifica Incerta (אימות מהוסס), 1965. 30 דק'.
סה"כ: 55 דק'.

OFF cover