"קינון" – המרחב החזותי של קולוניאליזם התנחלותי

19.06.2016 - 19.06.2016

יום שני, 19.9 בשעה 19:00
המרכז לאמנות עכשווית
כניסה: 10 ש״ח

במקביל לתערוכתו של האמן גסטון צבי איצקוביץ – קינון, יערך דיון במרכז לאמנות עכשווית אשר יבחן אספקטים של תרבות חזותית של קולוניאליזם התנחלותי וישאל שאלות כגון: כיצד מושגים של מרחב נגזלים על ידי כוחות השלטון אך בו זמנית גם משמשים כסוג של התנגדות תרבותית? מהו טבעה של בנייה קולקטיבית במקום כמו ישראל/פלסטין? 
בהשראת עבודותיו של איצקוביץ, אריאל הנדל יתמקד בהיבטים שונים של העיר רוואבי: מחד, האופי התכנוני-מודרני שהופך את העיר במידה מסוימת ל"התנחלות פלסטינית”, ומאידך, תשוקת הנורמליות בפרבר שמייצרת התנגדות פוליטית יומיומית.
רותי גינזבורג תדון בצילום אזרחים שהתפתח כתיעוד של הפרת זכויות אדם בשטחים הכבושים. פרויקט התיעוד הבולט ביותר היום הוא "חמושים במצלמות" של ארגון בצלם. הדיון יחרוג מעבר להיבט העובדתי של הפרויקט לדיון רחב יותר בתרבות חזותית עם הצגת הסרט "יומני פלסטין" (1991) – יוזמה של צוות אנשי תקשורת וקולנוע בינלאומי בה ניתנו מצלמות לפלסטינים לתעד את חייהם במשך חצי שנה.
אלון כהן-ליפשיץ יוביל את הקהל אל החוויה של חיי הפלסטינים בשטחי C דרך נקודות מבט שונות: מהסתכלות על כל שטח הגדה המערבית ועד להתמקדות בבית בודד. בין היתר, כהן-ליפשיץ ישתמש בתמונות, במפות ובתצלומי אוויר המראים איך ישראל השיגה שליטה על הגדה המערבית, ואיך מתנהלים החיים שם. 
אוצר התערוכה סרג׳יו אדלשטיין ינחה את הערב. 

על הדוברים: 

ד"ר אריאל הנדל
עומד בראש פרויקט הלקסיקון לתיאוריה פוליטית ומנהל-שותף של מרכז מינרבה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב. הנדל הוא גיאוגרף החוקר, בין השאר, את התנועה האנושית בגדה המערבית וברצועת עזה, מיפוי וייצוגים מרחביים והפילוסופיה הפוליטית של המרחב. היה עורך ראשי של קריאת המחאה: לקסיקון פוליטי (הקיבוץ המאוחד, 2012) ועורך-שותף של  Normalizing Occupation: Making of the Jewish Settlements in the West Bank (Indiana University Press, 2017).
דר' רותי גינזבורג
מרצה לצילום ולימודי תרבות חזותית באוניברסיטת תל אביב, בצלאל ובמדרשה לאמנות במכללת בית ברל. עבודת הדוקטורט שלה עסקה בארגוני זכויות אדם ישראלים הפועלים בשטחים דרך התבוננות בצילום. היא פרסמה את עיקרי הממצאים בספר "והייתם לנו לעיניים" שיצא לאור בהוצאת רסלינג (2014). גינזבורג מתמקדת ביחסים בין זכויות אדם, פרקטיקות חזותיות של תיעוד וקונפליקטים, כאשר מחקרה העכשווי עוסק בצילום אזרחים כצורה של ידע בעולם זכויות האדם.
אלון כהן-ליפשיץ
אמן וארכיטקט בוגר בצלאל העובד מעל לעשור בעמותת "במקום – מתכננים למען זכויות תכנון" הפועלת בתחום זכויות האדם בשדה התכנוני והמרחבי. אלון מרכז את הפעילות של "במקום" בגדה המערבית. כאמן אלון עובד על קווי ההשקה ועל החפיפות שבין אמנות וארכיטקטורה על ידי בניית חללים, שיבוש והפרעה למרחבים קיימים ופועל במרחב הציבורי הפנימי והחיצוני.