עילית אזולאי: בדבר השתיקות

21.02.2019 - 18.04.2019


21 בפברואר – 18 באפריל, 2019
פתיחה: 21 בפברואר, 20:00

אירועים במסגרת התערוכה:
יום חמישי, 21 בפברואר, בשעה 18:00 – שיחת אמן עם עילית אזולאי (עברית)
יום שבת, 9 במרץ, בשעה 12:00 – סיור בתערוכה עם האוצרת חן תמיר (עברית/אנגלית)
יום רביעי, 20 במרץ, בשעה 20:00 – ״מכניזם של השתקה״ – שיחה בין שירז גרינבאום, אילנה המרמן ומאשה זוסמן (עברית)
יום שלישי, 2 באפריל, בשעה 20:00 – הקרנת ״סרט ערבית״ ושיחה עם הבמאי איל שגיא ביזאוי (עברית)
יום חמישי, 11 באפריל, בשעה 20:00 – ״בשבח הא ְרָינות הוויזואלית״, הרצאה של אורס סטאהלר ולאחריה שיחה עם עילית אזולאי (אנגלית)
יום שבת, 13 באפריל, בשעה 12:00 – סיור בתערוכה עם האוצרת חן תמיר (עברית/אנגלית)

התערוכה החדשה של עילית אזולאי, ״בדבר השתיקות״ במרכז לאמנות עכשווית, תל אביב, היא שיאו של תהליך מחקר ויצירה בן שמונה שנים. אזולאי ידועה בשימוש שהיא עושה באלפי תצלומי מאקרו ברזולוציה גבוהה ליצירת דימויים סוריאליסטיים מורכבים. גם בפרויקט זה השתמשה אזולאי בטכניקה המזוהה עמה, כדי לתעד בקפדנות את שיפוצו של מבנה ברוטליסטי מייצג השוכן בזכרון יעקב, ולחשוף בתהליך התיעוד שכבות מורכבות של היסטוריה.

המבנה זוכה הפרסים, שהוקם בשנת 1968 על ידי יעקב רכטר כבית הבראה לעובדים, ונחשב ליצירת מופת של אדריכלות ברוטליסטית, עבר לאחרונה שיפוץ מאסיבי שהתפרש על פני שבע שנים והומר למלון יוקרה בעל אוריינטציה אמנותית. אך מעבר לאופן שבה הוא מגלם את המהפך הכלכלי שהתחולל בישראל מסוציאליזם לקפיטליזם, המבנה גם טומן בחובו עבר מוצנע כמתקן חקירה לחיילים ישראלים שנלקחו בשבי במלחמת יום כיפור, בשנת 1973 ועם פדיונם נקראו לתשאול ולחקירה. חלקם נחקרו תחת השפעת סמים קשים שעוררו בהם מחדש את הטראומה שחוו במלחמה (סוזן סונטאג תיעדה את הטיפולים הללו בסרטה משנת 1974 ארצות מובטחות, שחלק ממנו מוקרן בתערוכה). כדי ליצור תמונה מלאה יותר, שיתפה אזולאי פעולה עם האמן יונתן טואיטו, התחקירנית רננה מור, הבלשנית ג׳ני בירגר, הבמאי ודרמטורג ניר שאולוף, הפסיכולוגית-סופרת עמיה ליבליך ומנהלת הסטודיו שלה אז אלינור דרזי שראיינו עשרות פדויי שבי. 

חוויית ההשתקה של פדויי השבי, שהושבעו לסודיות למשך 18 שנה, והמציאות הכפולה שבה חיו שימשו השראה לעצוב התערוכה על רקע של מסך ירוק (״גרין-סקרין״). הקירות והרצפה באחד משני חללי התצוגה נצבעו בגוון ירוק של ״גרין-סקרין״, שמייצג אל-חלל ריק, כאמצעי להגדירת הממד המנטלי הבלתי נתפס שאליו שקעו חלק מפדויי השבי במהלך שנים של שתיקה והדחקה.

בעבודתה של אזולאי אין אף אלמנט אקראי. למעשה, עבודתה של אזולאי איננה צילום במובן הפשוט של המילה. כל מרכיב בדימויים המורכבים הללו, בנאלי ככל שיראה, כמו חתיכת בטון או אבק, נבחר בקפידה והונח במקום שיועד לו. דימוייה המורכבים והרב-שכבתיים מאפשרים התבוננות מרובדת בשכבות שונות של חלל ושל זמן. בעבודותיה הטעונות של אזולאי, העבר הממשי של האתר מצטלב בהווה באופן שמעניק צורה לכוחות בלתי נראים שפעלו באותו רגע חשוב אך נשכח בהיסטוריה.

אוצרת התערוכה: חן תמיר. התערוכה ״בדבר השתיקות״ מלווה בחוברת מקרא. התערוכה הופקה בתמיכת מועצת הפיס לתרבות ולאמנות, ארטיס ו- BUILDING, Milan. תמיכה נוספת: גלרייה ברוורמן, תל אביב, לילי אלשטיין ושלום שפילמן.

דימוי: עילית אזולאי, פרט מתוך ב.:״…טוב, שנשב? יש לי חדשות טובות עבורכם רבותי…״  2016, הדפסת לאטקס, 940 x 200 ס״מ. באדיבות האמנית וגלרייה ברוורמן, תל אביב.