קלוז-אפ עם דרור דאום: הקרנת הסרט Liquis Sky

12.11.2014

קלוז אפ: הקרנת הסרט Liquid Sky ודברי פתיחה של דרור דאום
יום ד', 12.11, בשעה 19:00

המרכז לאמנות עכשווית שמח להזמין להקרנה בסדרת "קלוז-אפ", שבה אמנים בוחרים סרטים שהשפיעו על עבודתם.

דרור דאום על הבחירה בסרט Liquid Sky:

ריגושים מנוכרים
Liquid Sky זכה למעמד של סרט קאלט איזוטרי למדי בתחילת שנות השמונים. הוא הוקרן בארץ בקולנוע "פריז" למיטב זכרוני והיה אחד האירועים הויזואלים החשובים שנשארו איתי מאותן שנים. הסרט משתמש בסצינת האנדרגראונד של אותן שנים בניו-יורק, תקופת הפריחה של תרבות פוסט-פאנק וחלוצי הגל החדש והנאו-רומנטיקה. הדמויות, המקומות והרגלי הבילוי של גיבורי הסרט הצליחו להסעיר אותי במפגש הראשון איתם ולהפוך לכמיהה ורצון להגיע למקום פחות פרובנציאלי ומשוחרר טרום עידן האינטרנט. הסרט מילא מקום כבשורה חזותית מרעננת וחדשנית והפיח תקוה ברצון הנאיבי לגלות עולם ניהליסטי, דקדנטי מלא בחשיבות עצמית ומגוכך במידה רבה. בהקשר לתערוכה המוצגת בימים אלו במרכז לאמנות עכשווית, אותה סצינה תרבותית מדגימה באופן כמעט פארודי את הרטוריקה הכל-כך מוכרת של שנות ה 80: אדישות, ריחוק, ניכור אובססיבי גם כשמדובר בעולומות רגשיים ובינאישיים. במידה רבה, אני מוצא באסטרטגיה הנ"ל את אופן הטיפול שלי בנושאים עמוסי אמוציה שאלמלא הריחוק והשימוש הקונספטואלי בהם יכלו בקלות רבה להפוך לנוסטלגיה דביקה ותו לא. הסרט מתאר אפשרות להתנגדות תרבותית שלא מוותרת על התענוג המנוון.
העלילה מייצרת משוואה הקושרת את הדיאלקטיקה הקלאסית שבין התענגות וחדלון, בין סקס ומוות. בין היצרים הכי פראיים ובין הסוף שממתין בקוטב השני. עולם הדימויים התיאטרלי שהסרט מציג (מיצגים מלאי פאתוס במועדני-לילה, הפקות אופנה מנייריסטיות או דמויות אגו-מאניקיות ונרקסיסטיות) כבר מזמן הפך לקרקע פוריה לתנועות רטרו תרבותיות שונות. בנוסף לכך, תקצב ההפקה הדל, הרצון לחירות אומנותית של הבמאי תרמו מצידם לתחושה של מנגנון שחושף לא פעם את אמצעי הייצור העצמאיים שלו.
בקטלוג התערוכה מפנה אותנו גיא בן-נר להבדלים העקרוניים בקולנוע בין "Tricks" ובין "Special Effects". ה"טריקים" של ליקוויד סקאיי מתגלים ומתפענחים ככאלה מתוקף עבודת ארט חסרת אמצעים ומהעובדה שחלפו יותר משלושים שנה, כך שהנסיון לחדשנות פוגש אותנו חדים ומלאי ידע חזותי מעודכן שמבחין ביומרה, אבל מביט בה באמפטיה ולא בביקורת.
זוהי אחת הרצועות החשובות ששמרתי אצלי כמבוא לעולם הישן והטרום דיגיטלי שרגל אחת שלי נטועה בו.