נקודת מפגש: הכי מקומי

20.06.2019

יום חמישי, 20 ביוני בשעה 19:00

ארטיס והמרכז לאמנות עכשווית תל אביב מציגים את ״הכי מקומי״, פאנל דוברים בסדרה ״נקודת מפגש״, המפגישה אוצרים מרחבי העולם כדי לדון בפרקטיקות שלהם ולנתח התפתחויות תרבותיות בשדה האמנות והתרבות.
בשנים האחרונות, אמנים ואוצרים מתעניינים יותר ויותר בהיסטוריה המקומית התרבותית, פוליטית ואישית של סביבתם הקרובה ושל הקהילות בהן הם פועלים כדי לחקור ולחשוב מחדש על הנרטיבים ההגמוניים הרווחים. שלושה אוצרים ממוסדות מובילים בלטביה, הפיליפינים וישראל יסקרו פרויקטים רחבי יריעה ובעלי פרספקטיבות מרובות  שאירגנו, כשהם מתייחסים לשאלות כגון: מהי האחריות של מוסדות התרבות לקהילות שבהן הם מתגוררים? כיצד מוסדות תרבות הופכים את עצמם לרלוונטיים, נגישים ומגיבים לקהילות השונות שבהן הם פועלים, ומהם האתגרים לכך? על מי אנחנו מדברים כשאנחנו אומרים ״קהילה״?

אינגה לאסה (Inga Lāce) תתמקד בשני פרויקטים אשר התחקו אחר התפתחות התרבות הלטבית. הראשון, ״הערת שוליים חוזרים: טביעות רגליים של העבר הקרוב באזור הפוסט-סוציאליסטי״ (“Revisiting Footnotes: Footprints of the Recent Past in the Post-Socialist Region”), התמקד בלטביה בשנות התשעים-אלפיים, והשני, שכותרתו ״נופים נישאים״ (”Portable Landscapes“), בוחן את גלותם של אמנים לטווים ברחבי העולם במאה ה-20. בעקבות חייהם של מספר אמנים מובילים, הסדרה בוחנת את המרכזים העיקריים של הפזורה הלטבית: פריז, ניו יורק, מערב ברלין, מונטריאול והאי השוודי גוטלנד. על ידי קישור בין סיפורים אישיים ופרקים מיוחדים של הגירה עם דפוסי הגירה והליכי גלובליזציה רחבים יותר במאה ה-20, הפרויקט מברר כיצד העולם העכשווי מושפע על ידי אירועים היסטוריים אלו. שינוי המיקוד מהמצב הפוסט-סובייטי להגירה, מחבר את סצינת האמנות הלטבית המקומית למגוון רחב יותר של הליכים ושינויים בעולם.

החוקר והאוצר רנן לרו-אן (Renan Laru-an), חי ועובד במנילה, יסביר איך הפרויקטים השונים שלו  עזרו לפתח תשתיות ורשתות תרבותיות ביישובים שונים. דרך דיון על תפקידו כאוצר של OK.Video 8. – הפסטיבל ל-Media Arts, אינדונזיה, ג'קרטה (2017); ותפקידו הנוכחי כאוצר הביאנלה בסינגפור 2019, לרו-אן יסביר איך אוצרות יכולה לשמש ככלי לבניית מוסדות וכאסטרטגיה טרנס-מקומית לסולידריות בינלאומית.

קרני ברזילי תדון באתגר הכרוך בניהול ובאוצרות של קו 16, גלריה קהילתית לאמנות עכשווית הפונה לשני קהלי יעד שונים בתכלית: תושבי השכונה ואנשים משדה האמנות. בציפיות ובאופני הסתכלות של שני קהלים אלה קיימים פערים  אשר מצד אחד יוצרים דיסונסים ומתחים בלתי פתורים, ומצד שני גם עניין ומתח מפרים ומעוררים. במפגש היא תדון בשלוש תערוכות שאצרה בשנתיים האחרונות: תערוכת היחיד של אורלי הומל ״1/3 טון״,״נימבי״ תערוכה זוגית לתמר נסים וטל רוזן אליעזר ו״לעבד את הדמות יוצר בז״, תערוכתם של אברהם קריצמן, אנג'לס מירלדה ומרלין שטיין. שלושת הפרויקטים מציעים אופני פעולה מגוונים ביחס לרצון לעורר עניין בגלריה בקרב הקהילה המקומית וקהילת האמנות.

הפאנל יתקיים באנגלית בהנחיית אודי אדלמן, אוצר ומנהל המכון לנוכחות ציבורית, המרכז לאמנות דיגיטלית בחולון.

על הדוברים

קרני ברזילי, אוצרת ומנהלת קו 16, גלריה קהילתית לאמנות עכשווית, בתל אביב. בעשר השנים האחרונות אצרה תערוכות יחיד וקבוצתיות בגלריות ובמוזיאונים ברחבי הארץ. ברזילי היא בעלת תואר שני מהתוכנית הבינתחומית באמנויות באוניברסיטת תל אביב ובעלת תעודה בלימודי מוזיאולוגיה מאוניברסיטת תל אביב. עבודת התזה שלה עסקה באתרי אינטרנט של מוזיאוני אמנות בישראלי כמרחבים לתקשורת ובימים אלו היא עובדת על אנתולוגיה שתסכם עשרים שנות פעילות של גלריה קו 16.

אינגה לאסה, חיה בריגה, היא אוצרת במרכז לטביה לאמנות עכשווית (LCCA). לאסה עבדה כאוצרת עמיתה במרכז לאמנויות ע״ש אפל באמסטרדם (2015-2016), במסגרת תפקידה היא חקרה את היחסים המשולבים בין הטבע לתרבות, מוסדות אמנות ואקולוגיה, מחקר אשר הוביל לסימפוזיון שכותרתו ״מיסוד אקולוגיות״ (“Instituting Ecologies”, אוקטובר 2016) ופירסום שעתיד לראות אור בקרוב. לאחרונה אצרה את התערוכה ״זה לא יהיה עוד זמן רב, חברים!״ (“It Won’t Be Long Now, Comrades!”) בגלריה Framer Framed באמסטרדם (2017, בשיתוף עם האוצרת קטיה קרופניקובה), ואת התערוכה ״היסטוריה משותפת״ במוזיאון לאמנות ריגה בורסה (2018). לאסה אצרה את מהדורות 7 עד 10 של הפסטיבל לאמנות עכשווית Survival Kit. כמו כן, היא אוצרת שותפה לפרויקט המחקר ״נופים נישאים״, העוקב אחר הקשרים בין אמנים לטביים וגלותם במהלך המאה ה-20 (וילה ואסיליף, פריז, מוזיאון האמנות הלאומי לטביה, 2018). היא אוצרת יחד עם Valentinas Klimasauskas את הביתן הלטבי בביאנלה בוונציה, בו מוצגת כעת תערוכה של האמנית דאיגה גרנטינה. בנוסף, לאסה עובדת כעת על פרויקט מחקר העוסק במדע בדיוני של עתיד חלופי היסטורי בברית המועצות, אשר יוצג במוזיאון הלאומי של לטביה בדצמבר 2019.

רנן לרו-אן הוא חוקר, אוצר, ומנהל ברשת הפיליפינית לאמנות עכשווית. בין 2012 ל-2015, הוא ניהל את DiscLab | Research and Criticism, פלטפורמה רב-תחומית וארגון ״וירטואלי״ לכתיבה ביקורתית, תיאוריה, פעילויות דיסקורסיביות, ומחקר ארוך טווח של אמנות עכשווית בפיליפינים, כמו גם תרבות ויזואלית ותרבותית. כיום הוא עובד כאוצר הביאנלה בסינגפור של שנת 2019, ״כל צעד בכיוון הנכון״ (“Every Step in the Right Direction״). בנוסף, הוא עורך מחקרים השוואתיים על פרסומים מבוססי תרבות וקהילה במינדנאו שבפיליפינים, הפועלים על חזון של ״דיאלוגים בין מוסלמים ללא-מוסלמים״.

הכניסה חופשית, יש להירשם מראש דרך כתובת המייל: rsvp@artiscontemporary.org

דימוי: תמר ניסים וטל אליעזר רוזן, Nimby #7. דימוי סטילס מתוך ווידיאו, 2017.