לכודים ברשת: כיצד נשמע האינטרנט?

30.07.2015

כיצד נשמע האינטרנט? – בריאן האוס
במסגרת "לכודים ברשת" – המרכז לאמנות עכשווית, תל אביב

המרכז לאמנות עכשווית גאה להציג עבודה שנייה במסגרת פלטפורמת "לכודים ברשת" (Captive Portal) – פרויקט אוצרות וירטואלי תלוי מקום שמבוסס על רשת ה- WiFi, המוקדש לתצוגה של עבודות חדשות של אמנים ישראלים ובין-לאומיים.
העבודה השנייה בסדרה הינה עבודה מוזמנת חדשה של האמן האמריקאי בריאן האוס והיא תהייה זמינה לצפייה במכשירי סמארטפון החל מה- 30.07 במרכז לאמנות עכשווית.

הפרויקט של האוס – כיצד נשמע האינטרנט?
 מרוכז סביב תיאורים שנאספו ברשת העונים לשאלה "כיצד יכול האינטרנט להישמע?". לשם כך האוס שיתף פעולה עם עובדים ברשת מיקור החוץ "הטורקי המכני” (Mechanical Turk) הנמצאת בבעלות חברת "אמזון”. חברה זו הוקמה במקור על מנת לענות לפונים אליה לקבלת מידע או לקבת סיוע בהעסקת עובדים במשימות שהמחשב אינו יכול לספק. תפקידים כגון: זיהוי תמונה טובה, או כתיבת תיאור למוצר כלשהו. בדרך כלל השכר המשולם לכל משימה שכזו הוא דל ביותר והמבצעים אותן הם עובדים ממדינות העולם השלישי. האוס שידל עובדים אלה לענות על השאלה: "כיצד נשמע האינטרנט?". התשובות שקיבל ניתנות לשמיעה בעבודתו החדשה של האוס שנעשתה במיוחד עבור "לכודים ברשת".

למרות האמורפיות של האינטרנט הוא מתפקד כחלל מפגש ואינטראקציה שבו הסאונד (כמו זה שמופק על ידי קטעי וידיאו המופיעים ב"יוטיוב" או בשיחה המתקיימת ב"סקייפ" וכד') בהחלט נע ממקום למקום. עם זאת, התגובות לשאלתו של האוס מכוונות אל מעבר להקשר האסוציאטיבי המידי של מה היא תשתית טכנולוגית בתנועה, או מהו הסאונד של "המהירות”, אלא רומזות על הרגשות שיכולים להתעורר בעקבות צלילים מסוימים. מאחר ולתשובות יש קשר קלוש לצליל האינטרנט, אם אכן קיים כזה צליל, הפרשנויות הניתנות עשויות לספק הארה רחבה יותר על הרשת הגלובלית של "מיקור חוץ" והמשתמשים בה, בכדי לתאר את נקודת המבט הייחודית של כל אחד מהעובדים בה.

מעבר לכך, השאלה של האוס מהדהדת שאלה פילוסופית עתיקה: “אם עץ נופל ביער ואף אחד לא שומע אותו, האם הוא משמיע קול?”. במילים אחרות, האם משהו יכול להתקיים מבלי שהוא נתפש? ואם כן, כיצד אפשר להיות בטוחים בזה?. בהתייחסו לאינטרנט, המקום המופשט והבלתי נראה ויחד עם זאת החודרני והמשפיע ביותר בחיינו כיום, האוס מאפשר לנו לחשוב על המהות והאופן שבו האינטרנט מרשת את העולם ומחבר אותנו אל אנשים אחרים. באמצעות פנייתו לספקי השירות של ה"טורקי המכני" והפונים אליו, האוס מתווה את הארכיטקטורה שמחברת בין המרחבים הפיזיים והדיגיטליים אותם אנו חולקים עם אחרים, וקושר בינם ובין הכלכלה הלא שוויונית שאנו חיים בה.

בריאן האוס הוא אמן מדיה שעבודתו נעה בין גיאוגרפיה אלטרנטיבית, מוזיקה ניסיונית ובחינה של פרקטיקות מבוססות מידע. באמצעות בנייה של מערכות שדורשות השתתפות הוא נושא ונותן בין אלגוריתמים ובין הקצב של היום יום. עבודותיו הוצגו בין היתר בMoMA, ניו יורק, בMOCA, לוס אנג’לס, ארס אלקטרוניקה, אוסטריה ועוד. כיום הוא דוקטורנט באוניברסיטת בראון במחלקת למוזיקה, תרבות מודרנית ומדיה.

טל מסינג ויואב ליפשיץ – תיאורטיקנים, מרצים, יוצרים ואוצרים, ממייסדי הקולקטיב "המפלגה הפיראטית הישראלית". בין פעולותיהם במרחב: קמפיין פיקטיבי להרצת דפני ליף לראשות עיריית תל אביב-יפו (מרץ 2013), תערוכת "אלובייקט" שאצרו בגלריה ארעית ברחוב השוק בתל אביב (פברואר 2014), המסה "אלובייקט: הרה-מטריאליזציה של הקונספט" שפורסמה בגיליון הראשון של כתב העת החדש של בצלאל (אוגוסט 2014), ופרוייקט הקונספט / מחאה דיגיטלית Occupy WiFi (מאפריל 2014).