לכודים ברשת: דקה דומיה

18.04.2018 - 01.11.2018


דקה דומיה

לרגל חגיגות ה-70 למדינת ישראל, המרכז לאמנות עכשווית מציג עבודה חדשה בסדרת "לכודים ברשת", המורכבת מיצירות אמנות שנעשו במיוחד לטלפונים חכמים לפני שהם ניגשים לרשת ה- Wi-Fi של הגלריה. העבודה של זיו שניידר ושירין אנלן, "דקה דומיה", הוא פרויקט אינטראקטיבי שדורש נוכחות של לפחות שני משתתפים. כל אדם מציב את האגודלים על מסך הטלפון שלו או שלה למשך 60 שניות, בעוד שהטלפונים משמיעים "סירנה" המורכבת ממכשיר אחד המנגן את המילה "כן" ואילו השני מנגן "לא". אם אחד המשתתפים משחרר את אחיזתם, הם יצטרכו להתחיל את הטקס שוב על מנת לגשת לרשת ה- Wi-Fi.

 

על האמנויות:
זיו שניידר ושירין אנלן הן אמניות דיגיטליות המתמקדות בפלטפורמות אינטראקטיביות ובחוויות סיפוריות. יחד הן עובדות כ-raycaster, סטודיו לעיצוב חוויה המתמחה בשימוש בטכנולוגיות חדשות עבור עשייה דוקומנטרית ושימור מורשת תרבותית.

מפתח הפרויקט: אבנר פלד​

אודות לכודים ברשת
"לכודים ברשת" הנו "קיר חמישי" דיגיטלי. כמו קיר גלריה, גם הוא ניתן לצפייה על ידי מבקרי הגלריה בלבד בביקורם במרכז. לעומת קיר רגיל, הצפייה בו מתאפשרת באמצעות המכשיר הסלולרי או מחשבו של המבקר. אנחנו בחיפוש מתמיד תמידי ובעקביות אחר חיבור לרשת באמצעות WiFi, מרחב שאליו אנו יוצאים כיום דרך ה"שערים הלוכדים" שבדרך כלל משמשים זירות פרסומיות–מסחריות עבור בנקים ותחבורה ציבורית. עם זאת, הוא יכול לשמש גם כקנבס בלתי נראה, בלתי מנוצל ובלתי ממומש.

המרכז לאומנות עכשווית מעוניין לנצל את הפרקטיקה האנושית של החיפוש האובססיבי (של האדם) והאוטומטי (של המכונה הסלולרית) אחר רשת זמינה, וללכוד את תשומת לבם של המבקרים למבט אחרון, חטוף, ביצירות אמנות. דווקא כאשר הם מבקשים להתחבר לרשת האינטרנט ולהתנתק ממרחב הגלריה המבט, הסקרנות והמודעות מוסבים לתוך השער עצמו (portal) והאובייקט מופיע מחדש בתוך מרחב קיברנטי באופן שמערער את ההנחות המקדימות של הצופה/גולש.

"לכודים ברשת" נאצר על ידי יואב ליפשיץטל מסינג ואוצרת המרכז לאומנות עכשווית חן תמיר.

צילום: סטיל מתוך תיעוד הוידאו, אייל אגיבייב