פורצי דרך – 60 שנות קולנוע אוסטרי נסיוני

31.08.2016 - 29.09.2016

5 תכניות של סרטי קולנוע ווידיאו (מתוך סדרה של 10 תכניות) בהפקת sixpackfilm

המרכז לאמנות עכשווית יזם את הקרנתן של חמשת התכניות מתוך הסדרה "פורצי דרך" – על קולנוע אוסטרי ניסיוני, בחודש ספטמבר 2016, בשיתוף עם סינמטק תל אביב וסינמטק ירושלים

הכרטיסים נמכרים בקופות הסינמטקים
סינמטק תל אביב
סינמטק ירושלים

את שגשוגה במאה העשרים, חבה תעשיית הקולנוע האוסטרית לבימאים נודעים כפריץ לאנג, יוזף פון שטרנברג, בילי ויילדר ואוטו פרמינגר ויותר לאחרונה מיכאל הנקה, אולריך זיידל, ברברה אלברט ויֶסיקה האוזנר. צורות שונות של דימויים נעים אוונגרדיים, הנמנות ללא ספק עם הצורות האמנותיות המרכזיות של אוסטריה בחמישים השנה האחרונות ומהוות עד היום חלק חשוב מזהותה התרבותית הכה עשירה ומגוונת, פחות מוכרות מחוץ לחוג פוקדי הפסטיבלים והמוזיאונים.

סדרה זו מורכבת מסרטי קולנוע ווידיאו אוונגרדיים שהופקו בין השנים 1955 ל-2010 כמעט בכל טכניקה וסוגה אפשריים. המבחר נע בטווח שמעבודות פורמליסטיות וסטורקטורליסטיות שהגו ויצרו דמויות חשובות בסצנה העולמית, כגון פטר קוּבּלקַה, פטר וייבֶּל ופטר צ'רקאסקי, ועד לעבודות של אמנים פורצי גבולות בני ימינו.

אוצר הסדרה ומחבר הטקסטים הוא ברנט קלינקוּם, מייסד ומנהל Transat Vidéo, משמש כחבר בצוותי שופטים בפסטיבלי קולנוע ואמנות מדיה בינלאומיים ומכהן בוועדות המיון של פסטיבלים שונים. מאז 2004, הוא חבר בוועדת הרכישה של אוסף המדיה החדשה במרכז פומפידו בפריס. עבודתו האוצרותית מקיפה תערוכות ותוכניות אודיו-ויזואליות.

ארגון: גרלד ובר, בריגיטה בורגר-אוטצר (sixpackfilm)

ההקרנות בישראל מתקיימות בתמיכת פורום תרבות אוסטרי, תל אביב וקרן משפחת אוסטרובסקי

להלן פירוט התכניות שיוקרנו בסינמטקים:

תוכנית מס' 1 – Action! (סה"כ: 79 דק')
יום רביעי, 31 באוגוסט בשעה 21:00 – סינמטק תל אביב
יום חמישי, 1 בספטמבר בשעה 19:00 – סינמטק ירושלים
עם דברי הקדמה מאת גרלד ובר מ- sixpackfilm

תוכנית זו, שהיא בגדר מסע חזותי וקולי מסחרר, אקלקטי ומלהיב, מציגה לצופים את תווי ההיכר של הקולנוע הנסיוני האוסטרי ולפיכך היא נקודת פתיחה מצוינת להרפתקת ההתוודעות להיסטוריה שלו. כל הטכניקות בתוכנית זו, בין שהן משחזרות פאונד פוטג', משתמשות בנקודות מבט מתוחכמות ומגוונות, עורכות מחדש סרטי תעודה או עוסקות בחקירות סטרוקטורליסטיות, הופכות לכלים ריתמיים המעניקים לנו חוויה שמיעתית וחזותית מן המדרגה הראשונה.

גוסטב דויטש – Film ist. 1 Movement and Time, 1998, 16 מ"מ, 15 דק'
סבינה היבֶּלֶר וגרהרד אֶרטל – שנברג, 1990, 16 מ"מ, 3 דק'
תומס דראשאן – Yes? Oui? Ya?, 2002, 16 מ"מ, 4 דק'
זיגפריד א' פרוּהַאוּף – Mirror Mechanics, 2005, 35 מ"מ, 7 דק'
קרואה גולדט – Subrosa, 2004, בלו-ריי, 3 דק'
פטר קובלקה – ארנולף ריינר, 1960, 35 מ"מ, 6 דק'
מוקלה בלקאאוט – הולדת ונוס, 1972-1970, 35 מ"מ, 6 דק'
תומס קוֹרשיל – שדרות סאנסט, 1991, 16 מ"מ, ללא סאונד, 8 דק'
יוזף דאבֶּרניג – ויסלה, 1996, 16 מ"מ, 8 דק'
ואלי אקספורט – Body Politics, 1974, בלו-ריי, ללא סאונד, 3 דק'
פטר צ'רקאסקי – Instructions for a Light and Sound Machine, 2005, 35 מ"מ, 17 דק'

תוכנית מס' 3 – צורות קונקרטיות (סה"כ: 90 דק')
יום רביעי, 7 בספטמבר בשעה 21:00 – סינמטק תל אביב
יום חמישי, 8 בספטמבר בשעה 19:00 – סינמטק ירושלים

הגם שהכותרת אינה מתייחסת במפורש לאדריכלות, הדיסציפלינה הזאת נוכחת כאן על גוני גווניה הן בסקירת המבנים והן בתיאורי המרחבים. מחוף הים האדריאטי ועד קליפורניה, גושי בטון אוטופיים עוטים צורה משל עצמם ואפילו הופכים לאמצעים הומוריסטיים לשיווק נעליים. עבודות סאונד, בעיקר של אמנים אודיו-ויזואליים בני הדור הצעיר העובדים בשיתופי פעולה, מציעות הנפשות רבות-רבדים ואינטליגנטיות.

לוֹטֶה שרייבר – quadro, 2002, בלו-ריי, 10 דק'
דיטמַר אוֹפנהוּבֶּר – Besenbahn, 2001, בלו-ריי, 10 דק'
אקסל קוֹרטי – Humanic Spots – Cube 1, 1971, בלו-ריי, 30 שנ'
סשה פירקר – John Lautner – The Desert Hot Springs Motel, 2007, בלו-ריי, 10 דק'
נ:יה (אניה קראוּטגאסֶר) – Void.Seqz 5, 2009, בלו-ריי, 30 שנ'
ואלי אקספורט – Hyperbulie, 1973, בלו-ריי, 7 דק'
מארק אדריאן – Random, 1963, 16 מ"מ, 5 דק'
טינה פרנק – Chronomps, 2004, בלו-ריי, 2 דק'
אקסל קורטי – Humanic Spots – Cube Again, בלו-ריי, 30 שנ'
מ שוונטר – The_future_of_human_containment, 2002, 35 מ"מ, 5 דק'
מיכאל פאלם – Sea Concrete Human (Malfunction #1), 2001, 35 מ"מ, 29 דק' (2 מערכות)
ליה – Machination 84, 2010, בלו-ריי, 5 דק'

תוכנית מס' 7 – ביקור שכנים (סה"כ: 99 דק')
יום רביעי, 14 בספטמבר בשעה 21:00 – סינמטק תל אביב
יום חמישי, 15 בספטמבר בשעה 19:00 – סינמטק ירושלים

קהילות קטנות או מבודדות מפגינות לעתים קרובות עניין יתר בעולם הסובב אותן. עבודות אלה מנתחות את קליטתם של דימויים "אקזוטיים" אגב עריכה ועריכה מחדש של חומר ישן וחדש. באמצעות גישות בדיוניות ותיעודיות וארגון מחדש של פאונד פוטג' נבדקות אינטראקציות חברתיות ביישוב חקלאי בשנות ה-50 של המאה שעברה, קונוטציות חזותיות של קולוניאליזם, "אחרוּת" וחוויה קיבוצית של מהגרים ופליטים. מבחינה פורמלית, העבודות פועלות באמצעות טרנספוזיציות של צלילים ודימויים, ומבחינה אסתטית – באמצעות העתקה של קהילות ויחידים.

הרברט וזלי – On These Evenings, 1952, בטא SP, 23 דק'
דיטמר ברהם – Pool, 1990, 16 מ"מ, ללא סאונד, 4 דק'
פרי ראדאקס – Sun Stop!, 1969-1959, 35 מ"מ, 25 דק' (2 מערכות)
תומס איגלסרייטר – Key West, 2002, בלו-ריי, 5 דק'
גוסטב דויטש – Film ist. 9 – Conquest , 2002, 35 מ"מ, 18 דק'
ליזל פונגר – Passages, 1996, 35 מ"מ, 11 דק'
פטר קובלקה – Our Trip to America, 1966-1961, 16 מ"מ, 13 דק'

תוכנית מס' 9 – ביראת כבוד (סה"כ: 78 דק')
יום רביעי, 21 בספטמבר בשעה 21:00 – סינמטק תל אביב
יום חמישי, 22 בספטמבר בשעה 19:00 – סינמטק ירושלים

בחינה מעמיקה של הטלוויזיה בשחר ימיה ושל תשוקה מינית המוצגת בקלוז-אפים מפורשים או רק מדומיינת במרומז מאפיינת את האוונגרד האוסטרי. תוכנית זו מפגישה עבודות הדנות בתקשורת החד-סטרית של הקולנוע ובקודים הקשורים בה בדרך כלל, קודים שהופכים את הצופה למעריץ/ה תמים/ה. שעה שאנו מתבוננים ביראת כבוד "סלבס וינאיות", איננו נדרשים "לעצום עיניים" כדי לראות בעיני רוחנו את "הסוף הטוב". האם אנחנו יכולים להתמיד במבטנו המציצני עד הסוף?

זיגפריד א' פרוהאוף – Exposed, 2001, 16 מ"מ, 9 דק'
פטר קובלקה – Adebar, 1958-1957, 35 מ"מ, 1:30 דק'
פטר קובלקה – Schwechater, 1958-1957, 35 מ"מ, 1 דק'
מריה לאסניג – Iris, 1971, 16 מ"מ, 10 דק'
פרידל פום גרולֶר – Le Barometre, 2001, 35 מ"מ, ללא סאונד, 3 דק'
א' שמידט הבן – Famous Viennese Women Naked: The History of Pin-Up, 1983, 16 מ"מ, ללא סאונד, 9 דק'
פטר וייבל – TV + VT Works, 1972-1969, בלו-ריי, 18 דק'
בילי רויש – Close Your Eyes, 2009, בלו-ריי, 13 דק'
ואלי אקספורט – Mann & Frau & Animal, 1973-1970, 16 מ"מ, 10 דק'
קורט קרן – 22/69 Happy End, 1969, 16 מ"מ, ללא סאונד, 4 דק'

תוכנית מס' 10 – Here's Looking at You (סה"כ: 73 דק')
יום רביעי, 28 בספטמבר בשעה 21:00 – סינמטק תל אביב
יום חמישי, 29 בספטמבר בשעה 19:00 – סינמטק ירושלים

עבודות אלה מבהירות רגעים אינטימיים באמצעות טווח מעניין של סוגות וטכניקות, למן אורות הבמה הצוננים ועד לנפלאותיה של טכנולוגיית השיעתוק. האמנים בתוכנית זו משתמשים בדיוקנים-עצמיים, בשיטות נרטיביות בידיוניות ותיעודיות, במיצג, בהנפשה ובכוריאוגרפיה כדי להציב את השאלה ההכרחית לקולנוע: מי מתבונן במי?

ניק תונן וטימו נובוטני – ניאון, 2003, בלו-ריי, 5 דק'
מארה מאטושקה וכריס הארינג – Legal Errorist, 2005, בלו-ריי, 15 דק'
פרידל פום גרולר – Spitting, 2000, 35 מ"מ, ללא סאונד, 2 דק'
מריה לאסניג והוברט זילצקי – Maria Lassnig Kantate, 1992, 35 מ"מ, 9 דק'
גינטר ברוס – Pullover, 1967, 16 מ"מ, ללא סאונד, 3 דק'
קורט קרן – 8/64 Ana – Aktion Brus, 16 מ"מ, ללא סאונד, 3 דק'
היטו שטיירל – נובמבר, 2004, בלו-ריי, 25 דק'
וירגיל וידריך – Copy Shop, 2001, 35 מ"מ, 12 דק'